סובלנות לעומת פלורליזם ביהדות

עמוד:220

לפני השאלה הקשה כיצד להתייחס למיעוטים החיים בגבולותיה הריבוניים של המדינה . אפילו בארצות הברית , הסביבה החברתית המוכרת לי יותר , התחולל מעתק יסודי באופן שהיהודים תופסים את טיב יחסיהם עם קבוצות אחרות בחברה . בארבעת העשורים האחרונים , יהודים , ובכללם אלה הנמנים עם המגזרים האורתודוקסיים ביותר , התקדמו מבחינה חברתית , כלכלית ופוליטית בדרכים מוחשיות הרבה יותר מכפי שניתן היה להעלות אי פעם על הדעת . הם החלו לראות את עצמם חברים מלאים , ואפילו מנהיגים , של חברה מעורבת , היא החברה שהם שייכים אליה כעת באמת ובתמים . תפקידם החדש בחברה הוביל אותם למקד את תשומת הלב באפשרויות הקיימות במסורת ליצירת קשרי אחווה חברתית כנה עם שותפיהם לאומה האמריקנית . ואכן , דיון בשאלה כיצד יש להתייחס לקבוצות אחרות , הן מבחינה חברתית הן מבחינה שיפוטית , מופיע לאורך הספרות היהודית כולה , החל בתנאים ובהוראות שהתנ"ך קובע בדבר יחסם של בני ישראל לקבוצות אחרות המתגוררות בישות המדינית המקראית . דיון זה , חרף היותו תיאורטי בעיקרו , מספק חרך הצצה אל עמדות היסוד הרבניות כלפי קבוצות אחרות , אל האפשרות להידברות ולשיתוף פעולה ביךתרבותיים החוצים גבולות דתיים , וגם מגלה מגוון של דפוסי חשיבה הטבועים ביהדות , שעליהם ניתן להשתית תפיסה רעיונית של סובלנות , המבוססת על ערכים שונים מאלה שמדגיש הליברליזם החילוני . כשמדובר בסובלנות הפנים קבוצתית מתגלה מצב מנוגד . המסורת הרבנית התמודדה ברצינות רבה יותר עם שאלת הסובלנות הפנים קבוצתית בציבור היהודי , העומדת על הפרק מאז מתן האמנציפציה ליהודים . פסקי הלכה רבים מפגינים עמדה סובלנית כלפי יהודים חילונים . אולם דעות אלה מתייחסות לא אחת למציאות החברתית שהשתנתה , למודרניות , היא 4 מתוארת כדעיכה הדתית של "דורנו , " "תקופה של הסתר פנים . " תיאורים אלה ואחרים של ההבדלים העמוקים בין טיבם של החיים הדתיים המודרניים לבין טבעה של החברה היהודית משמשים צידוק לנטישת הלכות המגבילות התרועעות עם כופרים וחוטאים להכעיס , הלכות המחייבות להוכיח עמיתים ולהשתמש בכפייה כשמדובר בעניינים הכרוכים בשמירת הדת . כשרואים אותם כמכלול , תיקונים אלה של ההלכה אכן משקפים סובלנות חדשה הנובעת מן המודרניות . אולם בעיקרה , עמדה סובלנית חדשה זו מוצגת לא כתולדה של עיקרון , אלא כוויתור הנובע מכך שבשלב הנוכחי בהיסטוריה נדחקה הדת אל University Press , 1997 , p . 386 Lamm on the Occasionof his Seventieth Birthday , New York : Yeshiva . 4 החזון איש , , 13 , 16 מצוטט כתוך . the NontraditionalJew , Mountvale , NJ : Jason Aronson , 1992 , pp . 1 50- 1 57 as Halakhic Categories " , in Jacob J . Schacter ( ed . ) , Jewish Tradition and Norman Lamm , "Loving and Hating Jews

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר