מסורת פוגשת במודרנה: על חירות והלכה

עמוד:216

אצל ההוגים האמורים . בסופו של דבר , תקוותיו , תשוקותיו , בחירותיו וערכיו האמתיים של אדם - רצונו האמפירי - נושלו מכל תוכן , וזהותו צומצמה לחלק מתכלה בארגון יעיל הפועל היטב . בלי שייוחס לו כל ערך פנימי של "היות אדם" או "היות אנוש , " הפרט נמחץ תחת כובד משקלה של פוליטיקה טוטליטרית רציונלית . מכיוון שהיהדות יוצאת מן ההנחה שכל אדם נוצר בצלם אלוקים , היא מתעקשת על שלמותו הרוחנית הייחודית של כל אדם ולעולם אינה יכולה להשכיח מלבה את ערכו שלא יסולא בפז . האידאלים של היהדות הם רוחניים מטיבם : אהבת האל ועדותו הכנה של האדם על נוכחותו . לפיכך מטרות התורה אינן יכולות להיות אך ורק התנהגות חיצונית שתעמוד בדרישותיהם של חוקי היהדות . ההלכה והמצוות הן רק אמצעים - אולי אמצעים שאי אפשר בלעדיהם - של מערכת שנועדה להגשים את המטרות האלה אצל כל יהודי . כאן ניכרת בנקל הסתירה שבגישה הכופה . היום , כשאין הסכמה מקדמית רצונית לתורה ומצוות , החלת אמות מידה הלכתיות כרוכה באילוץ אדם נגד רצונו . מכיוון שרצון חופשי נחוץ להתפתחותו הרוחנית והדתית של אדם , " כפיית" אהבת האל על אדם בנסיבות הנוכחיות היא מדיניות עקרה , הסותרת את עצמה גם במישור הקולקטיבי : הן הוטל על עם ישראל להיות "גוי קדושי , ' שהתנהגותו וערכיו הם עדות לריבונותו של ה . ' אולם אם הקפדה דתית אינה אלא תוצאה של החלטה פוליטית , של חקיקה אנושית ושל אכיפה משטרתית , הרי שההקפדה הזאת מעידה רק על פחד מפני עונש מידי השלטונות ואינה מעידה כלל על הכרה באלוהות . הקפדה כזאת מקלקלת את המשמעות ההלכית של עדות . בלשון הרבנית הקלסית זוהי עדות שקר . האמור לעיל הוא עיקר יסודי לאלה המבינים את המושג התורתי של אדם הנברא בצלם אלוקים כמבטיח את כבודו וערכו של כל אדם ואדם . דמותו האלוקית של כל בן אנוש מחייבת כי כל אדם ייחשב למטרה בפני עצמה . אסור להשתמש בו אך ורק כאמצעי במערכת גדולה יותר כזו או אחרת , ואסור בתכלית לשלוט בו שלטון גמור בכל צורה של סמכות פוליטית או משפטית כופה . אלוקים לא ברא רובוטים ואף לא עבדים שיכירו בו . הוא פעל מתוך חסד וחנן כל אדם ברצון חופשי , בדעת ובצלם רוחני . בהר סיני הוא הציע את התורה לעם היהודי , והעם היהודי קיבל אותה מרצונו בהבנה וחופש מלאים . הגישה . 33 לדברי הרב דב יוסף סולובייצ'יק , "מתן תורה בהר סיני היה פרי משא ומתן חפשי בין משה ובין העם שהסכים להיכנע לרצון ה . "' ראו . "Lonely Man of Faith" , Tradition 7 ( Summer 1965 ) , p . 2 Joseph . B . Soloveitchik , התרגום לפי איש האמתה , תרגום צבי זינגר וזאב גוטהולד , ירושלים : מוסד הרב קוק , , 1995 עמ' , 28 הערה . 17 כפי שמסביר הרב סולובייצ'יק , לאמירה המדרשית "כפה עליהם הר

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר