סובלנות ואי־סובלנות במסורת היהודית ובישראל של ימינו

עמוד:195

סיכום : הבניית הסובלנות בציביליזציה היהודית דפוס הסובלנות המאפיין חברות מערביות , בעיקר פרוטסטנטיות , תלוי בהבדל יסודי בין רשות הרבים , או המרחב הציבורי , לבין רשויות היחיד . בחברות אלה , רשות הרבים נעשתה ניטרלית מבחינה דתית , בעוד שרשות היחיד הפרטנית נעשתה הזירה הנאותה לביטוי דתי . דומני שבמדעי ההיסטוריה והסוציולוגיה מקובלת הגרסה שהבסיס להסדר זה הוא הקוד התרבותי הפרוטסטנטי , המבכר חוויה פנימית כזירה הראויה וההולמת ביותר לביטוי דתי . מגזרים חשובים בחברה הישראלית שואפים לעצב את המדינה בדפוס מערבי פחות או יותר וליצור ספרה ציבורית ניטרלית שבה הביטוי הדתי מיועד לספרה הפרטית . מגמה זו אף התחזקה ב 15 השנים האחרונות עם מה ששפיר ופלד מכנים עלייתה של החברה האזרחית . עם זאת , נותרה מגמה משמעותית אחרת בחברה הישראלית המבוססת על הקודים התרבותיים של היהדות . על פי מגמה זו , הסדר הסובלנות מושתת גם הוא על ההבחנה בין הספרה הציבורית לספרה הפרטית אך תוך כדי הבניה שונה , אולי הפוכה , מזו של המערב . בגלל הקודים התרבותיים של היהדות , השמים דגש על הרעיון של "עם קדוש , " הזירה הציבורית נשארת זירה עיקרית לביטוי תרבותי ודתי , בעוד שרשות היחיד , הרשות שכל פרט מתנהג ופועל בה , נהפכת לזירה של פעילות חילונית או בלתי דתית , אפילו בצורה רחבה . הרשות הציבורית מובנית באמצעות תקנות וסמלים דתיים . הגישה הזאת היא הגישה הממוסדת בישראל היום : חוק נישואים וגירושים , 1953 לימודי חובה בתנ"ך ו"מורשת" בבתי ספר ממלכתיים , הסדרי שבת וחגי ישראל , אוכל כשר בצה"ל ובמוסדות ציבוריים כולל חברת אל על , מעמד הרבנות הראשית לישראל וכו . ' מיסוד זה הוא לא רק מורשת העבר . גם הצעות חדשות וחיוניות להסדרת היחסים בין דתיים לחילונים במדינה , דוגמת אמנת גביזון-מדן , נשענות למעשה על גישה זו . להסדר זה יש השלכות מוסדיות וגם סמליות . יש להניח כי המדינה לעולם לא תתייחס לכל הדתות ומערכות האמונה באופן שווה , ואולי חירויות פרט מסוימות יישארו מצומצמות , שלא כנהוג בארצות הברית . לעומת זאת , צורות רפובליקניות או קהילתניות של אמון וסולידריות עשויות להישמר ביתר קלות בישראל . לכל . 39 ראו למשל . 41 Citizenship , Cambridge : Cambridge University Press , 2002 , pp . 213 ff . Gershon Shafir and Yoav Peled , Being Israeli : The Dynamics of Multiple . 40 . Publishers , 1994 Community and Its Institutionalization , New Brunswick , NJ : Transaction Adam B . Seligman , Innerworldly Individualism : Charismatic רות גביזון ויעקב מדן , מסד לאמנה דורשה בין יהודים כענייני דת ומרינה בישראל , ירושלים . 2003

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר