סובלנות ואי־סובלנות במסורת היהודית ובישראל של ימינו

עמוד:186

משמעות כזאת . מכאן שאין לנקוט נגדו ענישה קיצונית . קו החשיבה הגורס כי ההלכות הלא סובלניות אינן ישימות בחברה פלורליסטית מתגלה גם כשמדובר בחיוב יהודים לשמור על הלכות הדת . אחד הביטויים המוקדמים ביותר של גישה זו הוא בפסק של אחד ממורי ההלכה הנחשבים ביותר , ר' שבתאי כהן ( המאה ה . ( 17 בשפתי כהן ( ש"ך , ( פירושו לשלה ; ערוך , פסק כי ניתן לכפות על אדם לחדול מעברה על איסור הלכתי רק אם ברור שכתוצאה מהתערבות זו העובר יחדל מעברה זו לעולם ועד . במילים אחרות , יש לוודא כי העובר מחויב מרצונו למסגרת ההלכתית , כלומר לערכיה היסודיים . אין כל ערך להתערבות כוחנית שתבטיח כי העובר לא יבצע את העברה רק בפעם אחת מסוימת . הבסיס לאכיפה הנוקשה של מצוות הברית הוא מחויבות למסגרת הברית עצמה . קול מתקופה הרבה יותר קרובה אלינו מנסה ליישם את העיקרון הזה באורח מקיף יותר . במאמר משנת 1996 הציב אליאב שוחטמן את הקטע מן הרמב"ם שצוטט לעיל במרכז טיעוניו . אף על פי שהקטע עוסק בענישה ולא באכיפה בכוח ( הבדל המודגש במאמר , ( שוחטמן גוזר מן הקטע הזה את הנקודה המכרעת , דהיינו שבתנאי פלורליות קונספטואלית ואקסיולוגית , שבהם יש להשקפות סוטות בסיס תרבותי וחברתי רחב , כוח אינו מועיל . מדבריו משתמע כי בהתאמה לנורמות ההלכתיות מבחינה התנהגותית בעלמא אין ערך בלי מחויבות למערכת הערכים הכוללת של ההלכה . בתנאי המודרניות וריבוי הקונספציות והערכים המתלווים אליה , כפייה אינה יכולה להשיג את המחויבות הזאת . משום כך הוא מסיק שיש לוותר על חקיקה המסמיכה לאכוף את הנורמות האורתודוקסיות , ונראה שאכיפה בכפייה של נורמות כאלה אפילו אסורה . הרב שאול ישראלי מגיע למסקנה דומה מעיון מעמיק בפרשנותו של הרמב"ם להלכה הנוגעת למתן גט בכפייה ( הלכות גירושין ב , כ ) שנדונה לעיל : "מאחר שהוא רוצה להיות מישראל רוצה הוא לעשות כל המצות ולהתרחק מן העברות ויצרו הוא שתקפו וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר רוצה אני כבר גרש לרצונו . " הוא מסיק על סמך המילים "מאחר שהוא רוצה להיות מישראל רוצה הוא לעשות כל המצות ולהתרחק מן העבירות , " שאם אדם אינו מחויב למסגרת האורתודוקסית ( כגון , אם הוא חילוני או רפורמי , ( אין להשתמש כלפיו בכפייה . הרב ישראלי הרחיב את הכלל הזה עוד ופירש לאורו בבירור את המסורת ממסכת כתובות ( המצוטטת לעיל . ( . 20 שרית מלמד להרעיל , , x"n אורח חיים , סימן כט ; שוחטמן , "חקיקה דתית בחברה חילונית , " עמ' . 21 . 284 שוחטמן , שם , עמ' . 22 . 289 ישראלי , "כפייה דתית בהלכה , " עמ' . 109-108

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר