סובלנות ואי־סובלנות במסורת היהודית ובישראל של ימינו

עמוד:183

הברת ומצב הפלורליות בחיים המודרניים הגישה הראשונה נובעת מן ההנחה ששמירה על חברת הברית אכן מתבטאת בדבקות חבריה בערכי היסוד שלה . אחר כך היא חוקרת את התנאים שבהם תיתכן כפייה כגורם משמעותי בדבקות כזאת . התשובה הניתנת מפורשות היא שבתנאים חברתיים של ריבוי קונספציות , אי אפשר לשנות דבקות במערכת ערכים חלופית באמצעות כפייה . או , אם להשתמש במונחים חיוביים וסוציולוגיים יותר , לפי דעה זו החוקים הלא סובלניים המעוגנים בשלחן ערוך ובקודקסים אחרים יוצאים מנקודת הנחה שקיים יקום קונספטואלי אחד בלבד בחברה , שאינו מאפשר שום חלופות בסדר הקונספטואלי . כאן מרחיבה גישה זו ומעמיקה את הבנת החברה היהודית ההלכתית כחברה של סולידריות מכנית . לא זו בלבד שהחברה ההלכתית , לפי הבנתה , דורשת דבקות אחידה בסכמות הערכים ובמשמעויות היסוד שלה , אלא שסכמות אלה הן גם היחידות העומדות לרשותה . בסוג זה של חברה , שבורדייה תיאר כחברת "דוקסה" , ( Doxa ) אין מדובר במצב שקונספציות חזקות , חלופיות לקונספציה השלטת , אסורות מבחינה נורמטיבית , אלא שאין הן זמינות אפילו למחשבה . בנסיבות כאלה , הפרה מכוונת ופומבית של ערכי היסוד יכולה להיות מיוחסת אך ורק לעבריינות מוסרית , והיא ראויה לעונש בהתאם . בדומה לכך , מתקבל על הדעת לאלץ אדם לציית לחוקי הדת , משום שהאילוץ נועד לחולל התנהגות העולה בקנה אחד עם הערכים המקובלים על הכול , ערכים שבסופו של דבר מקובלים גם על החוטא עצמו . אולם בתנאים של ריבוי קונספציות וערכים , שבהם כל נקודת מבט נהנית מתנאים חברתיים ותרבותיים המבטיחים לה אפשרות קיום , אין מקום לתלות דופי מוסרי בבני אדם המזדהים בפומבי עם ערכים שאינם הגרסה הרבנית האורתודוקסית של הברית . אי אפשר להעניש את המשתייכים לציבורים המכחישים את ערכי היסוד של הברית . נוסף על כך , אין שום טעם לאלצם להתנהג לפי הנורמות האורתודוקסיות . המקור הקלאסי של קו מחשבה זה הוא הלכה ידועה של הרמב"ם : אבל בני התועים האלה ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם ונולדו בין הקראים וגדלו אותם על דעתם , הרי הוא כתינוק שנשבה ביניהם וגדלוהו ואינו זריז לאחוז בדרכי המצות שהרי הוא כאנוס ואף על פי ששמע אח "כ שהוא יהודי וראה היהודים ודתם הרי הוא כאנוס שהרי גדלוהו על טעותם - כך אלו שאמרנו האוחזים בדרכי אבותם הקראים שטעו , לפיכך ראוי להחזירן בתשובה ולמשכם בדברי שלום עד שיחזרו לאיתן התורה ( הלכות ממרים ג , ג . ( . 16 אני מדגיש כי מדובר בעמדה שבשום פנים ואופן אינה מקבלת ריבוי השקפות עולם כלגיטימי . היא מכירה רק בקיומו כמצב העניינים הנוכחי .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר