סובלנות ואי־סובלנות במסורת היהודית ובישראל של ימינו

עמוד:176

האורתודוקסית יש מעמד רשמי מועדף במדינת ישראל . אלה הם בדרך כלל עניינים פוליטיים , שעיקרם מתן הכרה של המדינה בזרמים יהודיים לא אורתודוקסיים ובמוסדות המסונפים אליהם ומימון הזרמים האלה . ברצוני לחדד כאן את הקו התוחם את שדה הסובלנות והאי סובלנות . שדה זה מתייחס לשני עניינים : שימוש בכפייה כדי לאכוף התנהגות המחויבת על פי הדת ; החלת סנקציות מרחיקות לכת על מי שחורגים מן הנורמה הדתית האורתודוקסית . מסותת תרבותיות יהודיות כבסיס לאי סובלנות ולסובלנות האוריינטציות התרבותיות מילאו לאורך ההיסטוריה תפקיד חשוב בעיצוב דמותם המוסדית של קולקטיבים יהודיים . אוריינטציות אלה יכולות להוביל להתגבשות של אי סובלנות במערכות נורמטיביות יהודיות , במיוחד במערכת המשפטית הדתית העיקרית , קרי ההלכה . אנסה להראות כיצד אוריינטציות אלה יכולות גם להוליד אסטרטגיות של סובלנות , שרבנים וחכמי הלכה יהודים פיתחו בימי הביניים ובזמן החדש . המושג התרבותי היסודי ביותר בציביליזציה היהודית הוא רעיון הברית . רעיון זה , העולה במקרא שוב ושוב , משמעו ברית בין ישויות שבטיות עבריות לבין האל הבורא , המתבטאת בכך שהם יקבלו את חוקיו ומצוותיו ובכך ייצרו חברה , המגלמת את הרעיונות המקראיים של קדושה , צדק ויושר . הדגש ברעיון זה הוא על דמות החברה או הכלל . ואכן , הפסוקים הפותחים בתרועה את כריתת הברית , בפרק יט בספר שמות , מדגישים את ההיבט הלאומי , הקולקטיבי : " ועתה אם שמוע תשמעו בקלי ושמרתם את בריתי והייתם לי סגולה מכל העמים כי לי כל הארץ ו ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" . ( 6-5 ) הברית יצרה קהילה המאורגנת לפעולה פרגמטית - התנחלות , מלחמה ובניית מוסדות פוליטיים , וחיי הקהילה המאורגנים הם אלה האמורים לממש את האידאלים המקראיים של קדושה ושל צדק . בתוך רעיון זה דחוסות כמה מן האוריינטציות היסודיות ביותר של החיים היהודיים כחיי ציבור , וכן המתחים והסתירות הפוטנציאליים ביניהן . לפיכך , החיים היהודיים הקולקטיביים מכילים אוריינטציה קמאית פרטיקולריסטית חזקה מאוד . הברית נכרתה בין אלוהים לשושלת ספציפית מאוד - צאצאי אברהם , יצחק ויעקב . אוריינטציה זו קיבלה הבהרה נוספת וחיזוק נוסף בתקופה העתיקה המאוחרת ( סוף בית שני . ( באותו זמן , בניגוד לאוריינטציות שהתפתחו בסביבה החברתית והאינטלקטואלית של כת ( ות ) ים המלח ושל הנצרות המוקדמת , היהדות שגיבשו הרבנים הדגישה ש"ישראל שבבשר" , ( Israel carnal ) כלומר עם ישראל הסוציולוגי והביולוגי ( על פי הבניה חברתית , ( דווקא

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר