הניסיון האמריקני: חופש דת, קתולים וחזונו של ג'ון קורטני מאריי

עמוד:168

צניעות אקלזיולוגית : ישו נותן לכנסייה את הכוח "להפגין קבל עולם את מסתרי אלוהים בדרך נאמנה אך נסתרת בצל , עד שלבסוף יתגלה במלוא הדרו . " הכנסייה קדושה , אולם היא משתוקקת לנאמנות , לידיעה ולאחדות מושלמות יותר . ואכן , במעשיהם הממשיים מטילים חברי הכנסייה אפלה על המסתורין הזוהר . מועצת הוותיקן השנייה הכריזה : "במידה שבה הם [ המאמינים ] מזניחים את התחזקותם באמונה , או מלמדים תורות שוגות , או לוקים בחייהם הדתיים , המוסריים או החברתיים , בה במידה יש לומר עליהם כי הם מסתירים ואינם 45 מגלים את פניהם האמתיים של האל ושל הדת . " מאריי מדבר על "חוסר האמונה של הנוצרי" והוא רואה באי אמונה מעשית זו קשר חשוב בין הכנסייה לבין אלה שמחוצה לה : הרעיון הבסיסי כאן הוא הרעיון של הכנסייה כמאמינה ולא מאמינה גם יחד . זהו הרעיון של הכנסייה כמממשת וכמסמלת בבת אחת את התוכנית האלוהית בהיסטוריה , ובמובן מסוים כמהווה מימוש שלילי של תוכנית זו וטשטוש שלה . במונחים כאלה דווקא הייתי מכונן , בראש ובראשונה , יחסים אינטרינזיים בין הכנסייה , עולם האמונה , לבין אלה שמחוצה לה , עולם האי אמונה . עמדה כזאת אינה מערערת את מעמדה של הכנסייה כמכשיר של ישועה , ואף אינה מצריכה לקבל את עיקרי האי אמונה , אך היא בכל אופן מחייבת דו שיח עניו כצורה האמתית של הטפה לנצרות ושל אחריות דתית . צניעות אקלזיולוגית זו נובעת מטבעו החוטא , המלא סתירות , של האדם , הרוצה לעשות את הנכון בחייו ועם זאת פועל תמיד בצורה לא נכונה . זה דבר עמוק יותר מצניעות אפיסטמולוגית , משום שאין זה פשוט שאלה של ידיעת הנכון והאמת . אדרבה , אפילו כאשר בני האדם יודעים את האמת , אין הם עושים תמיד את האמת . כפי שכתב פאולוס אל הרומים : "אכן אינני מבין את מעשי , כי לא את מה שאני חפץ אני עושה , אלא דוקא את מה ששנוא עלי אני עושה" ( ז . ( 15 בגלל מצבה האנושי , הכנסייה כגופו של ישו מועדת אף היא . מעשיהם של המאמינים אינם מביאים תמיד בשורות טובות , ואף אינם בונים אחדות . ניתן לומר שמצניעות אנתרופולוגית זו נובעת הצניעות האקלזיולוגית . במסורת הנוצרית אמנם יש גם תחושה עמוקה של צניעות אפיסטמולוגית . Sacred and the Secular , pp . 276-277 Murray , "The Unbelief of the Christian " , in Hooper ( ed . ) . Bridging the . 46 Spes )" , ibid ., p . 217 "Pastoral Constitution on the Church in the Modern World ( Gaudium Et . 45 ( ed . ) , Documents of Vatican // , p . 24 "Dogmatic Constitution on the Church ( Lumen Gentium )" , in Abbott . 44

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר