הניסיון האמריקני: חופש דת, קתולים וחזונו של ג'ון קורטני מאריי

עמוד:165

האמריקנית "נתנה לאזרחים כל מה שכדאי לחיות למענו ולא נתנה דבר שכדאי למות למענו . " מעניין לציין שהדי הביקורת של מאריי נשמעים בדבריו של הסוציולוג רוברט בלה בשעה שאנו נעים באופנים שונים לקראת מתן תוקף רב יותר לקדושת האדם כפרט , בה בשעה הולכת ונעלמת יכולתנו לשוות בנפשנו את המרקם החברתי העשוי לאגד את הפרטים יחד . זוהי , בחלקה , תולדה מכך שהאינדיבידואליזם האתי שלנו , הנובע , כפי שטענתי , מן המסורת הדתית הפרוטסטנטית באמריקה , קשור לאינדיבידואליזם כלכלי , אשר באופן אירוני אין לו דבר וחצי דבר עם קדושת הפרט [ ... ] מה שהאינדיבידואליזם הכלכלי הורס ומה שהאינדיבידואליזם הדתי מן הסוג שלנו אינו יכול להשיב הוא הסולידריות , התחושה של חברות באותו גוף " . גופו של המשיח : תבנית לסובלנות כפי שעולה מדבריו של בלה , התרבות האמריקנית זקוקה לדמיון הסקרמנטלי הקתולי , מונח שטבע אנדרו גרילי . ( Greeley ) ואכן , כדאי לבחון לעומק כיצד הבנת הכנסייה כגופו של המשיח ( כריסטוס ) מזינה את החשיבה על חופש , שונות וקהילה . נפנה תחילה אל האיגרת הראשונה אל הקורינתים : כשם שהגוף הוא אחד ואיברים רבים לו , וכל איברי הגוף הם גוף אחד אף כי רבים הם , כן גם המשיח . הרי ברוח אחת הוטבלנו כולנו לגוף אחד , יהודים כיוונים , עבדים כבני חורין , וכולנו הושקינו רוח אחת ... אלוהים שם את האיברים בגוף , כל אחד ואחד מהם על פי רצון אלוהים . ואילו היו כולם איבר אחד , איפה הגוף י והנה יש איברים רבים , אך גוף אחד ( יב . ( 20-12 38 הבנת הכנסייה כגופו של ישו מעודדת את האחדות שבשונות . שוני אינו מאיים על השלם ; שוני חיוני לשלם . הרוח היא היצוקה בכול ומאחדת את הכול בלי להכרית את ההבדלים . בסיפור הפנטקוסט , חג השבועות הנוצרי , אנו מוצאים נושא דומה . השליחים נאספים בחדר והרוח יורדת עליהם כמו לשונות של אש : וכולם נמלאו רוח הקודש והחלו לדבר בלשונות אחרות כפי שנתנה להם הרוח לדבר . . 36 שם , עמ' . 10 Reli gion and the Shape of National Culture " , America . 37 . 38 181 ( 31 . 7-7 . 8 . 1999 ) , p . 13 Robert N . Bellah , הציטוטים מן הברית החדשה מופיעים בתרגום העברי כפי שנדפס בהוצאת החברה לכתבי הקודש בישראל , . 1995

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר