הניסיון האמריקני: חופש דת, קתולים וחזונו של ג'ון קורטני מאריי

עמוד:155

האנטי קתוליות פרחה באמריקה הקולוניאלית . זרם המהגרים הקתולים שנכנס אליה במאה ה 19 הוסיף שמן למדורת הדעות הקדומות הדתיות , שהתבטאה בשרפת מנזרים , במהומות ( למשל קרבות הרחוב האלימים בין הפרוטסטנטים לאירים הקתולים בפילדלפיה ב , ( 1844 ובכתיבה אנטי קתולית . הדעות הקדומות נגד קתולים וזרים הן שהצמיחו את מפלגת n , Nothing Know- שצברה פופולריות בשנות החמישים של המאה ה . 19 המאה ה 20 התכבדה גם היא בנתח של אנטי קתוליות . בשנות העשרים של מאה זו כיוונו הקו קלוקס קלאן את פעולותיהם נגד הקתולים . אלפרד א' סמית הפסיד במירוץ לנשיאות ב , 1928 לפחות במידה מסוימת , בשל מורשתו הקתולית . אפילו ב 1960 דיווח השבועון Time בכתבת השער שלו על מאריי : "אמריקנים רבים עדיין תופסים את עמיתיהם האזרחים הקתולים כזרים במידה זו או אחרת וכמשרתים צרי אופקים של תאולוגיה אבסולוטיסטית . " 6 הקתולים באמריקה נאלצו להגן על אמונתם מפני דעות קדומות רווחות . היה עליהם להיאבק על שמירת חירותה של הכנסייה הקתולית בארץ של חופש ודיכוי . זאת ועוד , היה עליהם להוכיח את נאמנותם באמריקנים . הרבה לפני ג'ון קורטני מאריי חיפשו מנהיגים קתולים אמריקנים דרך ליישב את הזהות הקתולית עם האזרחות האמריקנית . בהנהגתו של הארכיבישוף הקתולי האמריקני הראשון ג'ון קרול קידמו כמה וכמה מנהיגים את הפלורליזם הדתי ואת הפרדת הדת מן המדינה בתשואות רועמות . מעמדם הרעוע באמריקה , וכן הרדיפות שחוו הקתולים האנגלים מידי הכנסייה הפרוטסטנטית , המבוססת במאה ה 17 באנגליה ובמרילנד כאחד , המריצו את המנהיגים האלה בעמדתם החיובית כלפי חופש דת . הם ביססו את טיעוניהם בעיקר על עקרונות הנאורות , וטענו כי סובלנות דתית היא זכות של הפרט . קרול הגדיל לעשות ואף נזקק ל"לשון כתבי הקודש והמסורת" כאשר סיכם בשלהי המאה ה 18 י "אינני סבור שישו המשיח הסמיך אי פעם את כנסייתו לשוב לדרכים של שימוש בכוח 7 ושפיכות דמים , למען שמירת האמונה מפני תעייה . " הסובלנות אף תתרום לאחדות הנוצרית : "אמריקה עשויה להציג קבל עולם הוכחה שסובלנות כללית ושווה , המאפשרת להציג ולהפיץ כל טיעון הוגן , היא הדרך הראויה ביותר 8 להבאת כל זרמי הנצרות לכלל אחדות אמונה . " 9 אולם בשנות השלושים של המאה ה 19 קרסה "הקתוליות הנאורה" תחת , John Carroll to Robert Plowden , 7 . 7 . 1797 . 7 "City of Man and God" , Time , 12 . 12 . 1960 , p . 64 . 6 מצוטט בתוך 'American Catholics and Religious Pluralism , 1775-1820 " , Journal of Joseph Chinnici , . 9 John Carroll to Charles Plowden , 21 . 3 . 1791 , ibid ., p . 734 . 8 Ecumenical Studies 16 ( Fall 1979 ) , p . 735 לדברי ג'וזף ציניצ'י ( שם , ( אמיל אפוליס ( Appolis ) הוא שטבע את הביטוי 1 "קתולים נאורים" . (" enlightened Catholics ')

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר