הניסיון האמריקני: חופש דת, קתולים וחזונו של ג'ון קורטני מאריי

עמוד:153

יכול לשגשג בה . קבוצות דתיות , ובכלל זה הקתולים , מאמצות פעמים רבות סובלנות בשל צורך פרגמטי . אם קבוצות שונות אינן סובלות זו את זו , התוצאה היא פגיעה בסדר האזרחי ואפילו אלימות . בחברה עוינת , אי סובלנות דתית גם עשויה לאיים על קיומה של הקבוצה הלא סובלנית עצמה . משום כך , בעיקר כשמדובר בקבוצות דתיות שהן מיעוט כמו הקתולים כארצות הברית , הסובלנות היא בגדר טקטיקת הישרדות . ובכל זאת , רוב הקבוצות הדתיות לא הגו בתאולוגיה של הסובלנות שלהן תוך כדי חיי המעשה . האם יש יסודות דתיים לסובלנות , שהם עמוקים יותר מפרגמטיזם ? האם מכוח הםובלנות שלמעשה נולדת תובנה דתית ? סוג זה של הגות תאולוגית מעשית הוא משימתם של מנהיגים דתיים וחכמי דת . מדוע נחוץ הדבר ? הכנסייה הקתולית תומכת זה מכבר במנטליות של תזה היפותזה . התזה האידאלית היתה של אחדות הכנסייה והחברה : בחברה המושלמת הכנסייה היא שתשלוט . משאי אפשר להשיג את האידאל הזה , אימצה הכנסייה את הסובלנות שלמעשה כהיפותזה שהיא הנחת העבודה . אמנם לא האידאל , אלא רע הכרחי . מנטליות כזאת עלולה להניב קתולים סכיזופרניים , המפרידים הפרדה חדה בין אמונותיהם לבין מעשיהם , בין הדוקטרינה שלהם לבין החיים שלהם . הפרדה כזאת עשויה להיות ביטוי של גמישות , סתגלנות , ראליזם והומניזם . היא גם עשויה להיות ביטוי של תעייה . האם נוכל לקשר בצורה אינטגרלית יותר את הדוקטרינה התאולוגית אל הסובלנות שלמעשה ? נראה כי "ההצהרה על חופש הדת" התקדמה בכיוון זה . היא מציגה טיעונים תאולוגיים הנובעים משילוב בין המעשה לבין ההגות התיאורטית , כפי שכותב מאריי : היו שאמרו כי הבישופים האמריקנים תמכו בסכמה מסיבות פרגמטיות גרדא . אולם אין בכך הסבר מספק . אין ספק כי תמיכתם שאבה את השראתה הבסיסית מן הניסיון האמריקני , שממנו למדה הכנסייה את הערך המעשי של סעיף חופש הפולחן הדתי 2 כתיקון הראשון לחוקה . עם זאת , הקתולים האמריקנים הבינו שערכה המעשי של התקנה החוקתית הזאת נובע מן האמת שבעיקרון שהיא מגלמת . דברי הבישופים האמריקנים מעידים שתרומתה התיאורטית היתה חשובה להבהרת העיקרון . 3 . 2 בפתיחת התיקון הראשון של חוקת ארצות הברית , הכלול במגילת הזכויות הנספחת לחוקה , נקבע : "הקונגרס לא יחוקק חוק הנוגע למיסוד דת , או אוסר על חופש הפולחן הדתי Second Vatican Council , New York : Sheed and Ward , 1967 , p . 668 Commentary " , in Vincent Yzermans ( ed . ) , American Participation in the John Courtney Murray , "Declaration on Religious Freedom : . 3 . "

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר