על סבלנות אלוהית ועל מצוות הסובלנות

עמוד:148

פירוש אחרון עשוי להועיל לנו בהרהרנו על הדרך שהלכנו בה , סיפורי "הקבר הריק , " שנהפכו בגלוי למקורה של התקווה הנוצרית לתחיית המתים , מוכרים למדי . אולם לסיכום הדברים הייתי רוצה להזכיר סיפור אחר , מוכר פחות . בספר מלכים ב , פרק ו , מצוי סיפורה של העיר שומרון , שהארמים הטילו עליה מצור , והרעב בה הגיע לממדים נוראים כל כך , עד שאנו שומעים על שתי נשים שהמריבה ביניהן הגיעה לאוזני המלך . הנשים הסכימו ביניהן לבשל ולאכול יחד את בניהן . אולם אחרי שאכלו את בנה של האישה הראשונה , החביאה האישה השנייה את בנה . עד כדי כך נואש המצב בעיר . בפרק ז מסופר על ארבעה מצורעים שנשארו מחוץ לעיר המסוגרת , בפתח השער , והם שואלים את עצמם : "מה אנחנו ישכים פה עד מתנו " ? ( פסוק , ( 3 והם מחליטים ליפול אל מחנה ארם , במילים "אם יחינו נחיה ואם ימיתנו ומתנו" ( פסוק . ( 4 הנשארים בחוץ עומדים לפני בחירה בין נאמנות לבגידה . בין כך ובין כך , הם מחליטים להיכנס למחנה האויב - ומוצאים אותו ריק . אין שם איש מן האויבים , כי ה' הניס אותם עוד קודם באמצעות נס . המצורעים אוכלים ושותים , ונושאים שלל מתוך מה שהם מוצאים במחנה האויב . ואחר כך הם אומרים איש אל רעהו : לא כן אנחנו עשים היום הזה יום בשרה הוא ואנחנו מחשים ! וחכינו עד אור הנקר ומצאנו עו 1 ן : ועתה לכו ונבאה ונגידה בית המלך ! ויב י או ויקראו אל שער העיר ויגידו להם לאמי : באנו אל מחנה ארם והנה אין שם איש . ( 10-9 ) הבה נעצור כאן : יש מי שאינם מעמודי התווך של החברה , שאינם נציגיה או נכבדיה , אלא פשוט מי שיודעים שאין להם מה להפסיד , משום שאין עוד מה להפסיד , שיוצאים באומץ כדי לפגוש את המוות : הדבר היחיד שנשאר להם להפסידו הוא החיים . וזה אומר : הדבר היחיד שמוטל על הכף כעת הוא האפשרות לזכות בחיים . השאלה היא מה בעצם מתרחש במקומם של האויבים הצרים ? וגם במי נשארה די סקרנות ללכת ולבדוק , אפילו במחיר חייו , משום שלהמשיך לחיות עם הנחת הידיעה הבלתי בדוקה על האויב תעלה לו בחייו בכל מקרה ? האם עדיין יש אויבים שם , במקום שהיו האויבים הצרים או חשבו שהם נמצאים ? או האם אולי במקום זאת , השבח לאל , אין עוד אויבים מצויים שם ? מה מצוי שם אפוא ? שמא ה "אויב" השאיר אחריו משהו במקומו , משהו שאנו זקוקים לו כדי לחיות ? האם אנו זוכים בחיים כשאנו מתקרבים אל ה"אויב , " מדברים עליו ? וגם : במי או במה , באיזו נאמנות נבגוד אם נעשה זאת ?

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר