על סבלנות אלוהית ועל מצוות הסובלנות

עמוד:147

בנתיבו , שאינו סימן , אלא דווקא התקרבות אל האחרים שגם הם נשארים בתוך הנתיב שהשאיר . אני והאחר נשארים בנתיב של האל הנעדר , שעבר וחלף בדרכים שונות מאוד : האחר , בכך שהוא מחייב אותי , ואני , בכך שאינני הולכת בעקבותיו של זה הראוי להשתוקקות - אלוהים שאת פניו לא יראה האדם וחי - אלא שאני 60 פשוט מתקרבת אל זה שאינו ראוי להשתוקקות , אל האחר , שפניו , המחייכים אותי , נשארים בעקבותיו של זה הנעדר . דמיונו של האדם לאלוהים הבלתי נראה נקבע בכוח מערכת היחסים עם האחר , שבה אני מכירה באחר כמופקד בידי , כמי שעליי לשאתו . לוינס שב והתייחס להכרחיות זכותו של האחר . דווקא היחס אל האחר , המאופיין בעובדה שאני מגבילה את האחריות המוחלטת הזאת באינטראקציה חברתית , בכך שאני רואה אותו על איכויותיו המיוחדות , משווה , שופטת ופועלת בהתאם - דווקא אותה מערכת יחסים יומיומית תמיד משמעה מראש הבגידה באחר . המצווה לאהוב את רעי אין כוונתה אפוא לזה שהוא כמוני , אלא בדיוק דווקא אל האחר שיש לו מערכת יחסים שונה לחלוטין עם אלוהים מכפי שיש לי . הפרשנות ההופכת את אהבת העצמי לקנה המידה לחסד מוליכה אולי לא רק לצמצום האהבה לכדי אהבה נרקיסיסטית , שמקומה רק עם זה שהוא כמוני עכשיו , בעבר או בעתיד . היא עשויה לרמז מעבר לכך על יחסים סימטריים שכבר מחקו את אחריותי כלפי האדם האחר . אין היא יכולה לשאת את החלל הריק שאלוהים העובר השאיר מאחוריו . היא לא תאזין לדבר . ועל כן היא בסכנה שמא תשיב בעוינות לכל ביקורת של הרע . בגידה יכולה תמיד להתרחש שוב באמצעות נשיקה . ו . בעניין מחנה האויב הרק משמעותו של החלל הריק שנשאר מאחורי אלוהים שעבר אולי אינה מובנת פחות בעבורנו בממד הנחוץ והמועיל שלה מאשר בממד המבהיל והאיום שלה . 1981 , p . 105 Phanomenologische Zugange , edited by B . Casper , Freiburg and Munich Emmanuel Levinas , "Gott und die Philosophie " , Gott Nennen . . 60 W . N . Krewani , Freiburg and Munich 1982 , p . 235 Phanomenologic und Sozialphilosophie , trans ., edited and introduced by Emmanuel Levinas , Die Spur des Anderen : Untersuchungen zur . 59

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר