על סבלנות אלוהית ועל מצוות הסובלנות

עמוד:146

ישמעאל ויצחק , עשו ויעקב , יוסף ואחיו . אלא שאם נלך בעקבות לוינס , נגיע למעמד של בכורת האחר על פני , כלומר הגר שייעשה רעי , בשל העובדה שהוא זקוק לי , בעיני האל שהפקיד בידי דווקא את האדם האחר הזה בשעת דחקו . בכורתו של האחר תלויה אפוא במעמדות השונים ביחס לאלוהים . אלוהים הפקיד בידי את האדם האחר . האחר שאני פוגשת מסמל בעבורי את המצווה האלוהית , ההופכת אותו לזה שהופקד בידי ואותי ל"שומרת אחי . " אני והאחר בעקבות אלוהים שעבר באיגרת הראשונה של יוחנן , הקשר בין אהבת האל לאהבת הרע הוא נושא המתבטא באי נראותו של האל ובנראותו של האח : איש אם יאמר אוהב אני את אלהים והוא שונא את אחיו , שקרן הוא 1 כי מי שאיננו אוהב את אחיו אשר הוא רואה אותו לא יוכל לאהב את האלהים אשר הוא איננו רואה אותו ( ד . ( 20 רק אלוהים הבלתי נראה יכול כאילו לסלק עצמו מן האהבה המכוונת כלפיו ולהבטיח שאהבה זו כלפיו תופנה כלפי רענו הלא אהוב . לוינס קישר את הפרשנות לאי נראותו של אלוהים בכתבי הקודש לסיפור אחר . מדובר בסצנה שמשה מבקש בה מן האל להראותו את פניו ומקבל את התשובה : "לא תוכל לראת את פני כי לא יראני האדם וחי . " האופן שאלוהים מסרב לבקשתו ובכל זאת ממלא אותה ניכר בהכרזתו אליו שיאפשר למשה לראותו מאחור , אחרי שכבודו כבר יעבור ( שמות לג . ( 21-18 אלוהים הבלתי נראה הוא שעבר על פנינו . אין הוא נוכח בקרבנו . הצורך של האחר קיים מעתה ואילך בכך שכבר אין לו מישהו שהוא יכול אליו לפנות בעת צרה ומצוקה , אף לא אחד חוץ ממני , הניצבת מולו , בתחום ראייתו . רק אלוהים שעבר וחלף , והוא במובן זה טרנסצנדנטי , נעדר ובלתי מוחש , רק הוא יכול לצורת באופן האתי הזה , כלומר , אחרי שהשאיר אחריו את עקבותיו בדרך הייחודית הזאת : אלוהים שעבר איננו הדמות המקורית , שהפנים אמורים להיות העתק שלה . להיות בצלם אלוהים אין משמעו להיות צלם דמותו הפיזי , אלא למקם את עצמנו בנתיבו . אלוהים הנגלה של הרוחניות היהודית הנוצרית שלנו שומר על האין סופיות המוחלטת של היעדרו , המתקיים בסדר האישי עצמו . הוא מגלה את עצמו רק בסימנים שהוא משאיר אחריו , כמו בפרק לג בספר שמות . התקרבות אליו אין משמעה הליכה . 58 "והיה בעבר כבדי ושמתיך בנקרת הצור » ח וז כפי עליך עד עברי . והסרתי את כפי וראית את אחרי ופני לא יראו" ( שמות לג . ( 23-22 רש"י פירש את המראה הזה מאחור כהדרכה למשה בענייני התפילה , שהראה לו "קשר של תפילין . "

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר