על סבלנות אלוהית ועל מצוות הסובלנות

עמוד:143

ולבסוף , ב , 1938 התייחס פרויד לשאלת האמביוולנטיות שהביאה עמה בנצרות התייחסות שונה כלפי ה"אב : " אלא שהאמביוולנטיות השולטת ביחסי האב התגלתה בבירור בתוצאה הסופית של ההתחדשות הדתית . אמנם לכאורה זו היתה מוקדשת לפיוס עם האב האל , אך בסופו של דבר הגיעה להדחתו מן המלוכה ולביטולו . היהדות היתה דת אב , הנצרות נהפכה לדת בן . האב האל הישן נסוג אל מאחורי הצלוב , ואילו הבן תפס את מקומו הקודם של האב , בדיוק כפי שכל בן בתקופה הקדומה השתוקק לעשות . פאולוס , מחדש היהדות , הפך גם למהרסה . פרויד מדבר על "פיוס מחדש [ Ver-s 6 hnung ] עם האב . " ראוי להרשות לניסוח זה לבדו לשאת את כובד משקלה של התזה של פרויד , שהיה מודע כל כך לשפה . צורה זו מבטאת את ההזדהות המסתיימת בביטול . בשנים עברו המשיך בנתיב הזה הפסיכואנליטיקן בלה גרונברגר , החי בצרפת , והציג עבודה על המבנה הנרקיסיסטי של הנצרות לעומת היהדות , שהיא לפי ניתוחו "דת אדיפלית במהותה . " את התזה הזאת - היינו שישו הפגוע באהבתו העצמית נושא את הקונפליקט האדיפלי שלו כמו האנטישמים , או בעצם כמו האנטישמים עם "היהודי , " כלומר הוא מעביר את האמביוולנטיות של רגשותיו אל "היהודי , " שנאתו מכוונת אל "החוק היהודי" כ"חוק האב" הבלתי נסבל - ניתן לאמת באמצעות ניתוחו של בארת , הטוען למיזוג האיתן בין אלוהים ליהודים : "והוא [ הנוצרי ] ייאלץ להכיר בישו , משיחם של ישראל , ביהדות . [ ... ] הוא דוחה את אלוהים כאקט של דחיית היהודים . " 54 בשנת 1938 טען פרויד אותה הטענה לגבי "עמים המבדלים עצמם כיום באמצעות שנאתם ליהודים : " "כולם 'הוטבלו רע' [ ... ] הם לא התגברו על כעסם כלפי הדת החדשה שנכפתה עליהם , אלא הטילו אותו על המקור שממנו באה אליהם הנצרות [ ... ] שנאתם ליהודים היא בעצם שנאה לנוצרים . " בכך נמנים כמה עניינים הנחוצים להבנת מצוות החסד וכישלון המערב הנוצרי . ראשית , היחס הנרקיסיסטי של הנוצרים , הרואים ביהודים , שעמם הם קשורים קשר הדוק הן דתית הן חברתית , קבוצה ביקורתית המטילה בהם ספק , ונגדם הם מפתחים רגשות שנאה ; שנית , תחושת היותם "מאותגרים יתר על . 52 שם , עמ' 535 ואילך . . 53 לפי Freud , "Der Mann Moses und die monotheistische Religion " , p . 539 . 55 Barth , Kirchliche Dogmatik , I , 2 , p . 566 . 54 . Triebtheorie , 2 , trans . by E . Moldenhauer , Munich and Vienna 1988 , p . 133 Antisemitismus" [ 1984 ] , Narzisund Anubis : Die Psychoanalyse jenseits der Bela Grunberger , "Kurzer Beitrag iiber NarziBmus , Aggressivitat und

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר