על סבלנות אלוהית ועל מצוות הסובלנות

עמוד:136

גבול של הבנה ושל שפה , כפי שהרבה ניצולים תיארו אך גם האשימו . פרימו לוי ואלי דיזל הם שני שמות המייצגים כאן ניצולים רבים . לשון האדם , וגם האדם המדבר , תמציתו של בן אנוש , מוצאת את עצמה אפוא נפגעת מן האי אפשרויות האלה . לפי בלאנשו , מעתה ואילך השפה כפופה לאותו "ציווי" - " לסבול בלי לדבר . " ויזל מציע אי הבנה ושתיקה כ"אפשרות היחידה לבקש מחילה מן המתים . " הפסיכואנליטיקאית הצרפתייה אן ליז סטרן הסבירה את ההשלכות לתחום עיסוקה , הפסיכואנליזה , הידועה כפועלת בתחום הדיבור והשפה , בהרצאה : "Panser Auschwitz , par la psychanalyse ?" האם יכול אדם , לאחר שגורש לאושוויץ , להיות פסיכואנליטיקאי ? התשובה היא לא . האם יכול אדם להיות פסיכואנליטיקאי היום בלי [ שגורש לאושוויץ ?[ גם כאן התשובה היא לא . לחקור כיצד שתי האי אפשרויות האלה מגיבות זו אל זו , על מה מבוססים היחסים ביניהן , נראה לי כדרך טובה לגשת אל השאלה : איזו פסיכואנליזה אחרי השואה ? 36 . 34 פרימו לוי מנתח בספרו השוקעים והניצולים ( Untergegangenen und die Geretteten , Munich and Vienna 1990 Primo Levi , Die ) את האי אפשרות לשאת עדות : "לא אנו , הניצולים , העדים האמתיים [ ... ] אנו הם אלה , שבגלל אי מילוי חובה , מיומנות או מול , לא הגיעו לשפל מעמקיה של התהום . כל מי שהגיע אל הנקודה הזאת , כל מי שראה את ראשה של מדוזה , לא יכול היה לשוב ולספר עליו , או נהפך לאילם" ( עמ' . ( 83 "במחנה הריכוז [ ... ] לעומת זאת , כולם סבלו תמיד מתחושה רעה שהרעילה אפילו את שנתם [ ... ] בוודאי היה נכון יותר לזהות בכך פחד אטביסטי , את ההד של מה שניתן לשמוע בפסוק השני של ספר בראשית : הפחד שהוא חלק מכל אחד מאתנו מפני ה'תוהו ובוחר , היקום השמם והריק שנמחץ תחת רוחו של אלוהים וממנו רוח האדם נעדרת : משום שהוא עדיין לא נולד או שכבר כלה" ( עמ' . ( 85 מתורגם על פי הציטוטים בגרסה האנגלית של המאמר . . 35 אלי ויזל כותב בספר הזיכרונות שלו כל הנחלים הולכים אל הים : ( Freiburg 1997 , pp . 154-177 "Pladoyer fur die Toten" , Gesang der Toten : Erinnerungen und Zeugnis , E . Wiesel , ) "מאז תום הסיוט , אני נובר בעבר [ ... ] ככל שאני מתקדם , כן אני מבין פחות . אולי אין מה להבין . " "לפני שאסיים , תחינתי שטוחה לפניכם . אל תתאמצו להבין , הביטו בקרקע ואל תתאמצו להבין [ ... ] לא להבין את המתים היא אפשרות לשלם להם חוב ישן , האפשרות היחידה לבקש את מחילתם" ( עמ' . ( 173 ולבסוף : "אתם רוצים להבין ? אין עוד דבר להבין . אתם רוצים להרגיש משהו ? אין עוד דבר להרגיש [ ... ] התלמוד מלמד את האדם לא לדון את חברו עד שיגיע למקומו . אולם בשבילכם היהודים אינם חברים , הם מעולם לא היו חברים ; מאחר שליהודים לא היו חברים , הם מתו . לכן , למדו לשתוק " ! ( עמ' . ( 177 מתורגם על פי הציטוטים בגרסה האנגלית של המאמר . . 36 הרצאה זו נשאה סטרן בנובמבר 1988 בפריז בכינוס על הנושא "Penser

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר