על סבלנות אלוהית ועל מצוות הסובלנות

עמוד:130

עצמנו במרחב ביניים שבו הטקסט והפרשנות יכולים להחליף מקומות : וכך ייהפכו חיינו לטקסט , וכתבי הקודש ייהפכו לפרשנות שאנו קוראים כדי להתקרב לעצמנו . בחקר כתבי הקודש מכתירים את הבעיה הזאת בכותרת "ביקורת המומחים . " האם נוכל להתעלם מקטעי טקסט מסוימים על סמך התוכנות העכשוויות שלנו ? האם נוכל להרשות לעצמנו לעשות את הדבר שאנו מתפתים לעשות , דהיינו להסות טקסטים שאינם פופולריים בעינינו - מה שיגרום לנו להיראות לא עכשוויים , תוקפניים , הרסניים , מטומטמים חסרי תקנה , ולגמרי לא מתאימים לעידן ולחברה המודרניים ? האם נוכל להתעלם מהם משום שהם בלתי אקטואליים , בלי לרדת לעומקם , משום שלכאורה הם כבר חרצו משפט על עצמם ? מרקוס בארת תיאר הליך כזה כ"מחטף הסמכות הרשמית , " כאשר אנו פשוט נכנסים כביכול וקובעים את הקנון שלנו בעצמנו . איננו יכולים שלא לראות כי גם כאשר אנו מאמינים שאנו מביאים נימוקים טובים יותר אל השטח , בכל מקרה אין אנו הראשונים שאינם מרוצים מן הקנון בצורתו הקיימת . הנוצרים הגרמנים גם הם לא היו הראשונים , אולם הם לפחות הצליחו להרוויח דבר מה מן השיטה הזאת . התאולוג הברלינאי פרידריך וילהלם מרקרדט סיכם כמה נקודות שחייבים להביא בחשבון בכל מקרה : מה שאדם מתעלם ממנו כבלתי אקטואלי משום שאין הוא זקוק לו באותו הרגע בכל זאת מונח שם , אבל הוא שומר אותו הכן כדי שיוכל להשתמש בו בכל עת . אין זה מן הנמנע שלנושא יש השפעה אפילו במצב בלתי פעיל זמנית . אפילו טקסט שכעת לא נעשה בו שימוש , כלומר שאיננו שמור בתודעתו של אדם , מוסיף להפעיל את השפעתו . יתר על כן , השיפוט הנחרץ של המומחים קוטע חלופין חיים עם הטקסט . לא לומדים ממנו עוד משום שכבר הוכרע כי מעתה ואילך אין לטקסט זה דבר נוסף לאומרו . השיפוט מחליף את המאמצים הבלתי פוסקים להבין את הטקסט . האדם החורץ את הדין מציג את עצמו ואת ידיעתו כמוחלטים בעניין זה , ולכך מתייחסת כנראה האמירה "מחטף הסמכות הרשמית . " התוצאה היא שהטקסט מוצא מזירת הדיון . אחרי השיפוט הסופי הזה , שאלות של הבחנה אינן מותרות עוד . במילים אחרות , דווקא בקרב המומחים , גם אלה המאמינים כי הם בעלי עמדה נאורה , עשוי להסתתר "פונדמנטליזם" מיוחד . טקסטים שהוסוו , המודדים מתהליך ההבנה באמצעות גזרי דין של כל מיני סמכויות , צריכים לעורר את ענייננו ואת ספקותינו , אולי גם את אינסטינקט ההגנה שלנו , כדי Theologie , Prolegomena zur Dogmatik , Munich 1988 , pp . 89 ff . Fried rich-Wilhelm Marquardt , Von Elend und Heimsuchung der . 27

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר