על סבלנות אלוהית ועל מצוות הסובלנות

עמוד:126

האלוהים , אלא במקרה הטוב כצולעים , נכים ושתומי עין , בתפקיד המושפלים , המונמכים , שבורי הלב . " ? ההשלכות הן מרחיקות לכת בעבור הסובייקט האנושי , הסוגר את עצמו בפני האל באופן זה ומשיג תחליף למלא את היעדרו האפשרי בציפייה לאישורו , שבשיחו אל אלוהים אינו יכול אלא לדבר בצורה מעוותת , להחמיץ את מה שאמור להיאמר . התודעה האנושית , ולמען הדיוק התודעה העצמית הדתית , מתנסה במגבלה רגישה . אין היא יכולה עוד להיות הנקודה המרכזית , אמת המידה ומטרה בפני עצמה , אלא היא נדחפת מעבר לעצמה באופן מסוים , עד לנקודה שאין היא שולטת בה עוד , שהיא מקבלת בה ביקורת באמצעות התנגדותו של אלוהים . בפרשנותו לאיגרת השנייה של פאולוס אל הקורינתים ( יב 1 ואילך ) בחן בארת את החולשה הייחודית של הסובייקט ואת עמדתו המרוחקת מכוח ויכולת : "עמדות אנושיות חזקות הן תמיד אלה החשופות לחלוטין לאלוהים , כלומר עמדות שבהימדדן אל מול רצונו ומשפטו מתברר שהן בלתי ניתנות להגנה מכול וכול . " הסובייקט נעשה נדיב משום שהוא בהכרח חשוף ואינו יכול להוסיף ולאחוז בעמדה שאינה בת הגנה , הראויה אך ורק שיוותרו עליה . אולם כל זה משום שאין ההתגלות עניין של ידיעה המונחלת למין האנושי כדי שישמור עליה כעל אוצר , שיגדילה או יעשירה , אלא של אלוהים המתגלה ועל כן מדבר , המגלה את עצמו לאדם בדברו אליו ובכך מנחיל לו את מהותו : הוא נושא דברו שלו , ועל כן הוא ישות דוברת , מנחילה עצמה , מעניקה בנדיבות . כאן עולה השאלה מהו במונחים מוחשיים המפגש הזה בין אלוהים לאדם ? בהקשר שלנו , זה מוביל במיוחד לשאלת האינטראקציה עם כתבי הקודש . ג . כתבי הקודש הם דבר אלוהים ש " נעשה ונשמע " אותו מה פירוש הדברים האלה ? משפט זה מעיד על פשטות , שבכל זאת יקשה עלינו להבינה . הוא נראה פשוט כל כך : אלוהים הודיע לאדם את רצונו , בדיבור . ( ed . ) , Anf ange der dialektischen Theologie , 1 , Munich 1977 , pp . 29 ff . Karl D . Barth , "Der Christ in der Gesellschaft" [ 1919 ] , in Jurgen Moltmann . 16 . 17 "אך הוא אמר לי : די לך חסדי , כי כחלשה תשלם גבורתי . על כן בשמחה רבה אתגאה בחלשותי , כדי שתשרה עלי גבורת המשיח . משום כך מרצה אני בחלשות , בחרפות , במצוקות מחסור , ברדיפות ובצרות הבאות עלי למען המשיח ; כי כאשר אני חלש , דוקא אז חזק אני" ( יב . 19 Barth , Kirchliche Dogmatik , I , 2 , p . 363 . 18 . ( 10-9 הדברים שבכותרת מרמזים לדבריהם של בני ישראל במעמד הברית בהר סיני : "כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע" ( שמות כד . ( 7

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר