השאלה הבוסנית

עמוד:114

שאלתו המרעננת : "כלום אקח לי אלים מבלעדיו , אשר אם ירצה הרחמן להמיט עליי רעה , לא תועיל השתדלותם במאום ולא יצילוני " ? ( סורה , 36 פסוק . ( 23 הנבואה היא ירידתו של הדיבר אל מרכז הבריאה , לנצח ובכל מקום כדי לפתור את הדואליות של האחדות שבריבוי , האלוהים והעולמות : ויאמר אלהים : "אל תיקחו לכם שני אלים . יש רק אל אחד , ורק אותי היו יראים" ( סורה , 16 פסוק . ( 51 הטקסים המקודשים מחדשים את אמונו המקורי של האדם באלוהים ( סורה , 7 פסוק . ( 172 זה הקשר של הידיעה אל ההוויה , שבו זיכרון האל תואם את העיסוק של האדם באבותיו ובמקורותיה אולם גם מתעלה מעליו . ההסתלקות מן הפולחן הקדוש מציעה החלשה של הזיכרון וירידה מחודשת כלפי תפיסת הוריו של אדם כגורם הקובע המקורי והסופי הנראה לעין של גורלו של האדם . זהו איבוד ההשפעה שהפולחן הקדוש נועד לחולל . ההתנגדות לכך מוטלת על התודעה האנושית , בהתאם לקריאה : "ובבוא טקסיכם , הזכירו את שם אלוהים כשם שנהגתם להזכיר את שם אבותיכם , ואף יותר מכך" ( סורה , 2 פסוק . ( 200 את מקומם של היחסים בין אדם להוריו , כלומר עם משפחתו ועם הסביבה ההיסטורית שלו , תופס , יחד עם המעשים הטובים והיאים , המקור והחיבור האמתי , שהוא לנצח אותו אחד עצמו . כל ההבדלים פוגשים זה בזה באחדות הטרנסצנדנטית הזאת : הם אישורו , ואי הבנתם או הכחשתם הן גם שבירת הקשר עם האחדות העליונה ; הדבר בא לידי ביטוי בשיתוף אלילים עם אלוהים ובחירוף שמו . הדת והאידאולוגיה אינן חסינות מפני סיכון זה , משום שאובדן הקשר עם העיקרון הראשון העליון עשוי ללבוש כל צורה תפיסתית או חומרית באשר היא . מערכת היחסים שבין האחדות הטרנסצנדנטית לתופעות אינה יכולה להשתוות למערכת היחסים של הלידה או של המקורות הקשורים ללידה . היא מה שהיא , ורק בדחיית כל מה שמשותף בה או מיוחס לה יימצא הפוטנציאל לשלמות אנושית . האידאולוגיה של אומה העצמי עומד בין העבר לעתיד . הוודאויות המוחלטות היחידות שלו הן ה"עכשיו" שלו ומותו . מהותו המצויה ביסוד הדברים נקבעת על ידי הוודאות הכפולה הזאת ועל ידיה בלבד . מהות זו שמתחת לפני השטח , שאפשר לכנותה גם העיקרון האנושי היסודי , אינה ניתנת לשינוי . היא נותרת בעינה לעולם . לעומת זאת , בני שינוי הם גילוייה , שלעולם לא יחזרו על עצמם . הם עשויים להתגלות בכאוס או בסדר , לדעוך או להתקדם , אולם אי אפשר להפריד את כולם מקריאת העבר והעתיד החקוקה בתוך העצמי .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר