השאלה הבוסנית

עמוד:106

האוטונומי שלה ; במסורת , המתברכת בסמכות ההטרונומית שלה . מכיוון ששתיהן נוכחות בעולם המודרני - אף על פי שאין להתעלם מכך שהשנייה מייצגת ככל הנראה את רובו של המין האנושי - יש חשיבות מכרעת למתן מענה לשאלה כיצד לקדם דיון ולהבטיח את צורותיה המגוונות של המסורת כמקור לסובלנות . אם המין האנושי הוא ההישג הרם ביותר של מסלול האבולוציה וההיסטוריה , שומה עליו להיות גם בעל ערך עליון . מכלל זה נובע שהאדרתו העצמית והתשבחות שהוא חולק לעצמו הן אופן של קיום . בהתאם לכך , הוא שולט בעולם שלטון בלי מצרים והעולם כפוף לשינויים שהוא מכניס , משום שלא יכולה להיות לו שום משמעות או תכלית שאינן כפופות לסמכות האדם . זוהי גאווה במלוא המובן שמלמדות המסורות . אין זו עוד אנומליה , אלא הביטוי הנורמלי של השקפת העולם המודרני . את הגאווה הזאת אפשר להגדיר כהתפכחות המודרנית מקסמו של העולם , בהפיכתו ל"גן קסום , " כפי שמכנה זאת מקס ובר , או כמות "העולם האמתי , " כדברי פרידריך ניטשה . בינתיים בקולות צורמניים יותר ויותר , הזהירונו מגעיה הבודדים של המטאפיזיקה , טוענת חנה ארנדט , מסכנת הניהיליזם הטבוע בפיתוח זה ; ואף על פי שהם עצמם נזקקים לו לעתים רחוקות , הרי שיש בידם טיעון חשוב לטובתם : אמת נכון הדבר כי ברגע שמשליכים את התחום העל חושי , הרי היפוכו , עולם הדברים הנראים לכאורה , כפי שהובן במשך מאות שנים , מושמד גם הוא . החושי , כפי שהפוזיטיביסטים עדיין מבינים , אינו יכול לשרוד אחרי מותו של העל חושי . איש לא ידע זאת טוב יותר מניטשה , שבתיאורו הפואטי והמטפורי של רצח האלוהים בזרתוסטרא , גרם בלבול כה רב בעניינים אלה . בקטע רב משמעות בשקיעת האלילים , הוא מבהיר את משמעות המילה אלוהים בעיני זרתוסטרא . אין זה אלא סמל לתחום העל חושי כפי שהמטפיזיקאים הבינוהו ; כעת הוא משתמש במילה "עולם האמת" במקום במילה "אלוהים" ואומר . "סילקנו את עולם האמת . וכי מה העולם שנותר ? שמא זה המדומה ... ? חלילה ! עם סילוקו של עולם האמת גם זה המדומה סולק . " ! אם רואים באור זה את הפרשנויות המודרניות העיקריות של הסובלנות , ברור שהגאווה - או ההאדרה חסרת המצרים של העצמי על ידי ההדגשה שדי בו עצמו להשגת הפוטנציאל העליון שלו - היא רכיבו המהותי . אין הבנה מודרנית של סובלנות בלי גאווה . זוהי תופעה נורמלית ומובנת לחלוטין של עצם טיבה של האנתרופולוגיה על פי האבולוציה . מנקודת מבטה של המסורת , בכל הצורות שאנו במערב מכירים כיום בתור . ( Autumn 1971 ) , p . 240 Hanna Arendt , "Thinking and Moral Consideration " , Social Research 38 . 32 תרגום המובאה מניטשה מבוסס על פרידריך ניטשה , שקיעת האלים , תרגום ישראל אלדד , שוקן , ירושלים ותל אביב . 1978

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר