השאלה הבוסנית

עמוד:104

ולקבוע את מקומו בשלווה המלאה או באותו מרכז שבלעדיו ציביליזציה אינה אפשרית . ניסיון זה מכונה "ג'יהאד" בשפה המקורית , אולם בשל קדושת כוונתו הוא נתון לקריאות וליישומים מעוותים . קבלת הקריאות המעוותות שלו מאשרת את אופן החשיבה המתעלם מעצם המרכז של התופעות ושולל אותו . המאבק למען הכרה מוביל לגילויה או להעצמתה של הזהות האתנית או הדתית . אולם מה משמעות הדבר בעבור הצעירים בעולם הפוסט קומוניסטי , או בעבור בני גילם ביבשת "המפותחת ביותר ? " בעקבות התמוטטות האידאולוגיות , שלוותה תדיר בחורבן המערכות החברתיות כולן ובהרג ובגירוש המוניים , הם עומדים בפני מבוכה והיעדר דרך וכיוון . האידאולוגיה המובסת מומרת אז בדת המקבלת צביון אתני , בשפה ובסמלים דתיים ובפרוגרמות אתנו לאומיות . הארגונים הדתיים , על כל האלמנטים העומדים לרשותם , נהפכים למסגרות המפרידות ותוחמות בני אדם במקום להציע להם מפלט מן המבוכה . אשמתם של אחרים מתעצמת , וכמוה גם הצורך לקרוא את ההיסטוריה בדרך שתוכל "להסביר" את הסיבות למתחים המתגברים . הבדל זה , התורם במובהק לשבריריות של מערכות חברתיות , נוהגים לכנות בדרך כלל הקונפליקט שבין מסורת למודרניזם או בין דת לחילוניות . אולם מושגים אלה מעורפלים מאוד וברוב המקרים נעשים טריוויאליים . כאשר תומכי המודרניזם מדברים על מסורת , הם מייחסים אותה ליסודות שב"תמונת העולם השלילית" שלהם . הוא הדין בדעתם של המסורתנים על הליברליזם . הפער בין שתי הפרספקטיבות האלה הולך אפוא ומתרחב ותו לא . התהליך המקביל הוא זה של השפה ושל הארגונים הדתיים הפורמליים המפלסים את דרכם אל תוך העולם החילוני , ושם מתעוותים . זהו המצב גם לגבי השפה והמערכות של המודרניות , שנוכחותם הולכת וגדלה בארגונים הדתיים . התפתחויות אלה מציבות קושי לפני דיאלוג שהיה יכול למקם את שאלת האמון והביטחון במרכז הדיון על טובת הכלל . כל צד משתלט על השפה של האחר ומעוות לחלוטין את יסודותיה , כדי להשתמש בהם לשלילה הדדית שאי אפשר לפשרה . את המתח זה בכל החברות המודרניות אפשר לכנות "הטריוויאליזציה של הדת בעולם החילוני . " גאווה וענווה אולם נושא הסובלנות הולך ותופס מקום בכל צורות המעורבות האקוטיות יותר במתחים השוררים בחברה בימינו . יש שלוש פרשנויות רווחות לעניין זה . . 31 ראו למשל . and Politics Trivialize Religious Devotion , New York : Basic Books , 1993 Stephen L . Carter , The Cultureof Disbelief : How American Law

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר