השאלה הבוסנית

עמוד:103

דוקטרינה אינטלקטואלית . "מציאת העצמי" בעת "המאבק על הכרה" מכילה אפוא בעיקר התנגדות עיוורת לעולם המק והשתתפות בעידודו של "פיתוח" שבו הולכת ונחלשת המודעות לעיקרון היסודי מכול . בהקשר של דיון זה , צריך לציין את הנהייה אחר הגדרת ציביליזציה או ציביליזציות על סמך סוג התופעות והקשר ההדדי החיצוני ביניהן . מרכזן של ציביליזציות , או מהותן הנאצלת יותר , שמכלול תופעותיהן מאשר אותה , נזנחים או נשללים . הדבר מקביל להתעקשות על הפריפריאלי , שבה המרכז נזנח או נשלל , או לעיסוק כפייתי בשפע של מספרים והיחסים ביניהם , אגב התעלמות מן הטבע היסודי של היחידה העיקרית . באופן זה ציביליזציות נעשות ישויות שאי אפשר ליישב ביניהן , מערכות חומריות שהגורם המכריע בהן הוא הכמות . הבנה זו של הריבוי הצמיחה גם את התיאוריה של "התנגשות הציביליזציות . " תיאוריה זו היא תוצאה לוגית של "כריתת" כל מה שמעבר לדעת האנושית . בהקשר זה , אותו מרכז אחד ויחיד , שבאורח מסתורי גם נוכח וגם חסר בכל תופעה , חדל להיות תווך שבאמצעותו אפילו ציביליזציות הן רק גילויים שונים של האמת הלא פרטנית והעל פרטנית . אין ציביליזציה שאין לה מרכז טרנסצנדנטי משלה , שבאמצעותו נשמרת המשמעות הסמלית של כל צורותיה . בלי מרכזים כאלה נמוגות המשמעויות האלה , וכל התופעות של הציביליזציה , ובכלל זאת כולל הציביליזציה עצמה , מתחילות לסגל לעצמן טבע של צורות מעוכות , שאי אפשר להתעלות מעליהן באמצעות הדעת . כך הן נעשות מערכות חומריות הנוגדות זו את זו ללא תקנה . הדינמיקה של צורות ציביליזציה נוגדות אלה , שאיבדו את מודעותן למרכזיהן הטרנסצנדנטיים , נרמזת גם בדברי הסיכום של בנג'מין בארבר : "מה שמתברר הוא שזירתו הראשונה של העימות בין הג'יהאד לבין עולם המק איננה העיר וגם לא הכפר , גם לא מרכזי הערים הלחוצים ולא שכונות הלוויין המשגשגות , אלא נפשו המסוכסכת של דור חדש . אולי האומות הן הנמצאות תחת מתקפה , אולם קהל היעד הוא הנוער . " על האמירה הזאת אין לחלוק , אף על פי שהמושגים שאומצו לצורך הגדרת הקטבים הנוגדים שלה - "ג'יהאד" ו"עולם המק" - אינם תואמים את טבעו של מה שמתואר כעימות . שום קריאה יחידנית או קהילתית של הדוקטרינה הקדושה , לאחר שזו נמסרה במסגרת שפה ופולחן מסוימים , אינה יכולה לחול כחובה קדושה גם על אחרים . לכל פרט יש גם הזכות וגם הפוטנציאל למצוא בקריאתו את מה שעונה על הצורך שלו במאמץ להתגבר על הבורות ועל הדחף לאלימות , בשעה שהוא "מעוגן" בעצמי שלו , . 29 על ההבנה המסורתית של המושג ציביליזציה ראו Ananda K . Coomaraswamy , Barber , Jihad vs . McWorld , p . 193 . 30 . preface by Seyed Hossein Nasr , Ipswich : Gongonooza Press , 1989 What is Civilisation ? And Other Essays , edited by Rama Coomaraswamy ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר