השאלה הבוסנית

עמוד:100

ובאליטה פוליטיים . פולחנים וסמלים קדושים ויסודות הקשורים להם כבר אינם כמו גשרים שכל יחיד נישא עליהם אל עבר "החוף שמנגד , " אל אלוהים . הם נעשים חלק ממערכת המכשירים הכוללת הקובעת את היחסים בתוך עולם סגור . הקמת אליטה פוליטית מחייבת קואליציה עם האליטה הדתית , קואליציה שהאחרונה נמצאת בה במצב של כפיפות . האידאולוגיה דורשת תבנות מחדש 22 של הבנת הדת , וזה ממוקם בפרשנות אידאולוגית של ההיסטוריה . הרעיון " אומה אחת מדינה אחת" נהפך , מזווית ראייה זו , לאליל שקר . ההשפעה ההרסנית מודגמת בהחלטה האונטוטופולוגית : זהות אתנו לאומית חייבת להיות שווה לטריטוריה . וזה אומר שאותם גורמים המייצגים איום על ההומוגניות הרצויה חייבים להימחק מן הטריטוריה שהאידאולוגיה קובעת כמוסכמת . אליטות , אידאולוגיות ומבנים נעשים מתווכים של אמון בין יחידים . הם משתלטים על התפקיד לקיים את החברה , שנעשה מוחלט , אולם אינם משתלטים גם על סיפוק התשוקות והצרכים של הפרט . מסלול הנע בכיוון מנוגד לכך הוא מסלול ההבנה העמוקה יותר של צורכי אנוש ושל שבריריות המבנים החברתיים אחרי שכבר אבדו כל הקשרים עם ההיבטים הפנימיים של הזהות ההיסטורית של חברה . ביטוי או גילוי דעת אנושי מצריך דוקטרינה ודרך . דוקטרינה זו אינה יכולה לבוא מידי יחידים . היא לא פרטנית ועל פרטנית ועל כן היא מכוונת אל כל יחיד . הדוקטרינה נוכחת תמיד ; רק האדם יכול להיות נעדר . להיות נכנע או חופשי משמעו למצוא את העצמי הראשוני : כדי לצמוח ולהיות לחלק הטוב יותר שבעצמנו במלוא בשלותו , אנו זקוקים לעזרת החלק הטוב יותר שבעצמנו בראשית התהוותו , וזה מה שסטנדרטים משותפים , חינוך סמכותני ותחושה של טובת הכלל יכולים להציע . הצריכה מקבלת אותנו כמות שאנו , את האימפולסיביים והתאוותניים יותר , ואת הטובים יותר . החינוך מאתגר את הדחפים שלנו ומזין את תאוותינו בלקחים השאובים מן ההרריות שלנו ומן הטוב העליון יותר שאנו חולקים בו בקהילות התקווה שלנו . הממשל הפדרלי והמקומי , שעליו האחריות לחינוך הציבורי , נטל פעם על . 22 על פרשנויות של ההיסטוריה במסגרת האידאולוגיות שהשתתפו בהריסת בוסניה ראו . University Press , 2000 Marina Bowder and Francis R . Jones , University Park , PA : Penn State Ideology and Tradition ] , Zagreb 2000 ; idem , The Denialof Bosnia , trans . by Sarajevski Eseji : Politika , Ideologija i Tradicija [ Sarajevo Essays : Politics , Budapest and New York : Central European University Press , 2000 ; idem , Rusmir Mahmutcehajic , Bosnia the Good : Tolerance and Tradition , . 23 שורשה של המילה הסלאבית sloboda ( חופש ) ושורש המילה הלטינית slavus ( עבד ) נמצאים כנראה בכינוי השייכות suus" 1 svoj בהתאמה , כלומר "שלו עצמו , " המצביע על הקשר של שתי המילים למילה "עצמי . "

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר