השאלה הבוסנית

עמוד:94

הפרוגרמות . הפרוגרמה הראשונה קשורה קשר יסודי לנצרות האורתודוקסית , והשנייה - לנצרות הקתולית . שתיהן מנסות לתחום ולהבדיל בני אדם על בסיס זה . בבוסניה , שתיהן מוצאות פלחים של אוכלוסייה שניתן לכלול אותם בישויות האתנו דתיות שאת קיומן הן מניחות . אולם בבוסניה האוכלוסייה מעורבת - לא רק חברים בשתי קבוצות דתיות אלה אלא גם מוסלמים . מבנה מעורב זה התקיים בזמנים הפרה מודרניים בחברה שאפיינו אותה תודעה של קשרים הדדיים , ידידות וביטחון . אפשר לומר שסיבות אלה לסובלנות מעוגנות במסורות המקודשות הפרטניות . הן פועלות בתוך ומתוך הבלעדיות והשלמות הפנימיות של כל מסורת מקודשת פרטנית , אולם מוצאות סיבות לקיומו של האחר והשונה באחדות האלוהית של האל , המגלה עצמו בצורות שונות אלה של מסורת . דווקא האלמנטים האלה של לכידות חברתית זוהו על ידי תומכי הפרוגרמות הלאומיות במכשולים מהותיים בדרך להשגת מטרותיהם . חברות מעורבות , המבוססות על ידידות , על ביטחון ועל אמון , מונעות תיחום של טריטוריות אתנו דתיות . בהקשר זה , הקריאה לשחרור משלטון האימפריה נקשרה למאבק על הכרה . במאבק זה ה"אחרים" היסודיים נעשים הקרובים ביותר לזהות האתנו דתית שאומצה , אלה ששונים ממנה רק במקצת . ידידות כלפי אחרים אלה ואמון בהם נעשים אפוא מכשולי יסוד בפני סימון גבולות והפרדה , וסילוקם נעשה חלק בלתי נפרד מן הפרוגרמה . הבנת תהליכי שפיכות הדמים וההרס היא חלק בלתי נפרד מן השכבות העמוקות ביותר של העצמי , היכולות להישאר על כנן , בלתי מעורערות , אפילו אחרי שנשללו גבולותיה של המערכת החברתית ונותצו הכללים שהאחדות החברתית מושתתת עליהם . זו הנקודה שבה אנו פוגשים את עניין ההבנה והאמונה . שתי הרמות של העצמי נבנות בהתאם לפרוגרמה אתנו דתית פרטיקולרית . שליטה זו של "דעת ללא מעורבות" היא הרכיב היסודי של המודרניות . לכן היחלשותה של האחדות שבשונות הבוסנית ואי יכולתה להתקיים לכאורה הן חלק מהתפשטות האידאולוגיות המודרניות באזור המורכב של דרום מזרח אירופה . וכאן מגיעים מושגי הסובלנות המודרניים , כפי שכותב אדם סליגמן בהקדמתו , לזירה החברתית ; ובה בשעה הסובלנות בעלת העקרונות , הנגזרת מעצם מהותן של המסורות המקודשות , זו מדוכאת דווקא . העולם מכיל צורות , ואילו העצמי האנושי מכיל תשוקות . כל מסורת היא דרך ביטוי שונה לאחדות כל הצורות בעולם , שאליה מובילות התשוקות האנושיות השונות . ארבעה רכיבים מכריעים אלה - העולם , הצורות , העצמי והתשוקות - . 16 על הקשר בין הבנה לאמונה ראו , trans . by Peter N . Townsend , London : Perennial Books , 1984 Frithjof Schuon , Logic and Transcendence , במיוחד הפרק "Understanding and Believing " ( עמ' . ( 208-198

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר