השאלה הבוסנית

עמוד:91

בלעדיות , במשמעותה הסופית , היא בעת ובעונה אחת גם הכלה כללית של הכול . במילים אחרות , נכונותה ושלמותה של מסורת ( din . traditio , religio ) כוללות ייחודיות של שפה , סמלים ומשמעויות ; ובכל זאת הישועה נמצאת מעבר לאלה . מה שמצוי מעבר הוא האחדות האלוהית , שעליה מדברים כל הלשונות השונות , הסמלים והמשמעויות המגוונות . על כן כל הצורות המגוונות של אותה מסורת אחת ויחידה , הנמצאת תמיד "מאחורי" מגוון "צורותיה" הפרטניות במרחב ובזמן , מאפשרות את "תרגומה" או את העברתה . יתרה מזו , משמעות הדבר היא שיש צורך לשמוע את האחר ואין זה משנה מה טיבה של אחרותו . המסר של המסורת הוא אפוא בדיוק אותה המלאות של המגוון והריבוי , המגלים משעה לשעה ובכל מקום אותה אמת עצמה , האחת , שאין לשנותה עד עולם . ממושג זה של "אנחנו , " נבעו הפסיפס המפוזר והתערובת הכללית של בני אדם בעלי מסורות מקודשות שונות בכל השטח הבוסני . היסטורית , לא היו בבוסניה חלקים הומוגניים מבחינה אתנית או דתית . כמעט כל ילד בארץ גדל בסביבה שנשמעו בה הקריאה לתפילה מצריחי המסגדים וצלצול פעמוני הכנסיות מן המגדלים . צריך היה ללמוד לגבש זהות עצמית בתוך ריבוי גלוי לעין של פולחנים קדושים . התביעה להכרה במאפיינים שונים אלה התבססה על הנחת ההכרה ב"אחרים" ועל כיבודם . את ה"אנחנו" הבוסני הזה ניתן להמחיש באמצעות הלוגיקה הגורסת "לא זה , לא זה ואף לא זה , אלא הן זה , הן זה , הן זה . " כלומר , "אנחנו" כחברה , כהיסטוריה וכשטח בשלמותם איננו יכולים להתקיים אלא אם כן נשללת קודם לכול זכותו הבלעדית של כל פרט לשלמות כולה , כדי לגזור מן השלילה הזאת את ההצהרה שכל החברה שייכת לכל פרט החבר באותה אחדות של הבדלים . בהישרדות הדפוס הזה בכל השטח הבוסני ניתן להבחין באלף שנות תולדותיה . בה בעת , ניתן לראות ששפיכות דמים והרס נבעו מכשל בהבנת הדפוס הזה או מבגידה מכוונת בו . בכמה אזורים פריפריאליים של השטח הזה נהרסה הפרדיגמה הזאת בזמן מוקדם הרבה יותר . מחקר היסטורי מקיף מאשר כי שינויים במצב בסיסי זה היו תוצאה של מזימות חיצוניות נגד בוסניה ושל פעולות שננקטו בהקשר להן " . . 10 לפי מפקד האוכלוסין של שנת 1991 בבוסניה והרצגובינה , ( BiH ) סרבים בוסנים נכחו ב 959 ' 0 מן השטח , בוסניאקים מוסלמים ב 95 % , מן השטח , וקרואטים בוסנים ב 70 % מן השטח . . 11 אמנם במקביל למלחמה נגד בוסניה והרצגובינה הופצו הסברים בדבר "שנאות עתיקות , " אולם כל מחקר רציני של תולדות הארץ הזאת מעלה ראיות סותרות . ראו למשל . 1998 Herzegowina : Eine Kulturgeschichte , trans . by Klaus Detlef Olof , Wien Kovac , Bosnie : le prix de la paix , Paris 1 995 ; Ivan Lovrenovic , Bosnia ! und Noel Malcolm , Bosnia : A Short History , London 1996 ; Nikola

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר