השאלה הבוסנית

עמוד:84

ההתקדמות ההיסטורית היא האני מאמין של חברות הגליאניות ומרקסיסטיות , המיוסדות על שתי אידאולוגיות . על פי הראשונה , החברה נעה לקראת "קץ ההיסטוריה , " שבה הדמוקרטיה הליברלית תפתור את המתחים החברתיים ; על פי השנייה , בעתיד ישררו במדינה חופש והרמוניה מלאים בחברה נטולת מעמדות . בהמשגה שונה של תנועת האדם בזמן , המרחק הגדל מעקרונות הבסיס " מטשטש" ומחליש את טבעו היסודי של האדם . טבע יסודי זה הוא שלמות , וקיימות דרכים להגן עליה , אולם גם להרוס אותה . פיתוח , ביחס למצב אנושי בסיסי זה , מייצג הרחקה מן המרכז הראשוני , שהמסורות המקודשות רואות כטרנסצנדנטלי , מעל לעולם , כשהוא לעצמו בבואה של אותו מרכז . באיבוד המודעות לממד ראשוני זה של האנושיות שבעולם , נכנסת האנושות אל תוך ניכור מעמיק והולך שתה גנון מדבר עליו כעל "המשבר של העולם המודרני . " 1 ההשקפה הראשונה רואה "עתיד טוב יותר , " שבו המוות וההרס פוחתים . הסבל וההרס הם מאפיינים של העבר , של שלב התפתחותי נמוך יותר . השקפה זו מובילה לנאיביות אל מול אירועים דוגמת אושוויץ , הגולגים , בוסניה וקוסובו . בעיני אלה המצדדים בהשקפה זו , אירועים כאלה תמיד מייצגים איזו שהיא סטייה הנוגדת את חוקי ההיסטוריה . בעיני אחרים , מצבו הנוכחי של האדם , מצב של מוות והרס , נובע מהתרחקותו מן העיקרון היסודי של המין האנושי ומנטישתו אותו . הדבר שיש לצפות לו בעתיד הוא סכנה הולכת וגוברת . שתי השקפות אלה על האנושות ועל העולם מקבילות לשני סוגים של נטיית לב . הראשונה היא נאיביות אופטימית , השנייה חוכמה פסימית . כאשר הראשונה פועלת , היא מייצרת אושר ומגוון של דרכים למצוא הנאה , אולם בה בעת גם אי נכונות להקריב קורבנות כלשהם למען השינויים הנחוצים כדי שהעתיד יהיה טוב יותר . במקרה השני , הבסיס להערכת אירועי העתיד הוא ההתפתחויות הגרועות ביותר האפשריות , מה שתורם לשינוי בתודעה ולמאמץ למנוע שפיכות דמים והרס . שתי הגישות בשאלת מעמדו של האדם בזמן הן ניסיונות להתמודד עם סוגיית הפיתוח . את הפיתוח ניתן לבחון בהקשר לכל "עכשיו" אנושי . אין זה רלבנטי היכן ממוקם "עכשיו " זה - בזמן עבר כלשהו או בכל נקודה שהיא בזמן , שלא רק הידיעה אלא גם הקיום עדים לה . הפיתוח הוא ההרחקה מאותו "עכשיו , " אך . 1 השקפה כזאת על העולם , המסבירה את נטישת העקרונות ומחזקת את האובססיה לכמויות הנתפסת כ"פיתוח , " ראו . World , trans by Marco Pallis and Richard Nicholson , London 1975 Rene Guenon , The Crisisof the Modern באותו עניין ראו גם . World ' s Religion , San Francisco 1992 Huston Smith , Forgotten Truth : The Common Vision of the

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר