הקוראן וסובלנות: מסה פרשנית על סורה 5, פסוק 48

עמוד:80

המבחן הנזכר כאן אינו מבחן המתקיים רק בגבולותיה של קבוצה דתית מסוימת , כפי שניתן ללמוד ממה שנאמר למעלה , אלא הכוונה כאן היא בבירור למשהו מכליל הרבה יותר . אף על פי שכל קהילה מתקדמת לאורך מסלולה שלה כלפי מטרה משותפת , המסע , ולא המטרה , הוא המוקד האמתי של הפסוק הזה . המסע הוא המבחן , ואין מבחן זה מסע של עימות בין אמונות יריבות ומתחרות הנאבקות על הגמוניה . גם אין זו מלחמה קרה בין דתות , מסע של חירשים ואילמים . בפסוק זה , הקוראן מאשר כי הבעיה שבמגוונות הדתית והמוסרית אינה בגדר מכשול שיש להתגבר עליו , אלא יתרון שיש לקבלו בזרועות פתוחות - פן הכרחי של תוכניתו העלומה של אלוהים לאנושות . המסע יכול להיות בעל משמעות רק אם משתתפים בו נוסעים מספר , משום שבדיוק כפי שבני אדם דוחקים זה את זה אל זרועות הרע , כן הם גם דוחקים זה את זה אל הטוב . למוסלמים , המסר שבסורה , 5 פסוק 48 הוא מסר של ענווה , וזאת בניגוד גמור למסקנות שהסיקו ממנו רוב הפרשנים : אין הם יכולים לטעון לבלעדיות על דרך הישר בעולם הזה , בדיוק כפי שאין הם יכולים לטעון לבלעדיות על השכר בעולם הבא ( סורה , 2 פסוק , 5 ; 62 פסוק . ( 69 אין להם מונופולין על האמת . הקוראן מצביע אל האמת , אולם רק כתחילת החיפוש , לא כסופו . כפי שמצהיר הקוראן בסורה , 17 פסוק : 85 "ישאלוך על הרוח . אמור , הרוח היא דבר ריבוני , ואתם קיבלתם אך מעט מן הידע . " לפי מסורת מפי אבן אסחאק , כאשר הגיע הנביא לאל מדינה שאלו הרבנים היהודים על הפסוק הקודם : כאשר אמרת "ואתם קיבלתם אך מעט מן הידע , " האם התכוונת אלינו או אל עמך שלך ? ואמר , "לשניכם . " ואמרו , "אך במה שהורדת תקרא שלנו ניתנה התורה ובה מוסברים כל הדברים . " והשיב , שבאשר לדעת האלוהים , הרי היא מעט , אך היה בה די בעבורם אם יקיימוה . האלוהים גילה על מה ששאלו אותו עליו כי "לו היו כל האילנות בארץ קולמוסים , והים דיו , ומעבר לו עוד שבעה ימים , אך לא היה בהם די כדי למנות את דברי אלוהים עד תומם . אלוהים הוא אדיר וחכם" ( סורה , 31 פסוק . ( 27 . 88 כפי שמציין מוחמד איוב , שני הפסוקים האלה בעניין הישועה בעולם הבא מעבירים אותו המסר כמעט מילה במילה , אם כי אחד נגלה בתחילת שליחותו של הנביא במדינה והשני לקראת סיומה . . Muslim Relations 2 ( 1991 ) , p . 173 Christianity between Tolerance and Acceptance " , Islam and Christian- Muhammad Ayoub , "Islam and דיון בפרשנויות השונות בהחלט , הדוגלות בבלעדיות , שהציגו מפרשים רבים מימי הביניים ראו Jane Dammen McAuliffe , , Cambridge : Cambridge University Press , 1991 , ch . 3 Qur ' anic Christians : An Analysis of Classical and Modern Exegesis , וכן מסקנותיה . Ibn Ishaq , Sirat rasul Allah , p . 139 . 89

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר