הקוראן וסובלנות: מסה פרשנית על סורה 5, פסוק 48

עמוד:74

עובדי האלילים עומדים במוקדן של הרבה מן ההתגלויות במכה , משום שהם היו קהלו המידי של הנביא . הקוראן הוא אזהרה ל"אנשים אשר טרם הוזהרו אבותיהם" ( סורה , 36 פסוק . ( 5 אין בכך כדי לומר שבני קריש לא ידעו דבר על האמת המהותית שהביא מוחמד . הקוראן רומז בכמה קטעים מוקדמים שלכל בני האדם יש אינסטינקט קמאי של הכרה באמת קיומו של אלוהים ובסמכותו המוסרית ( למשל , סורה , 23 פסוק ; 68 סורה , 31 פסוק ; 25 סורה , 46 פסוק ; 9 סורה . ( 106 זאת ועוד : למעשה , אלה הדוחים את הנביא מוסיפים להיות שטופים בעבודת האלילים שלהם לא מתוך שכנוע פנימי אלא מתוך היצמדות קשת עורף למוסכמות ( למשל , סורה , 37 פסוק ; 69 סורה , 43 פסוקים . ( 25-22 שתי הנחות אלה - שיש משהו מן המונותאיזם של אברהם הטבוע בתודעה הדתית של הערבים , ועבודת האלילים שלהם רדודה ברמתה הרוחנית - הן הבסיס הסמוי לעמדתו של הקוראן כלפי האופן שהמוסלמים אמורים להגיב . במכה , כפי שראינו , נצטווה הנביא להסתלק מן הטקסים הפולחניים של בני עירו ולשאת בסבלנות את עוינותם . הימנעותו משימוש בכוח להגנה עצמית אינה נובעת אך ורק מזהירות צרופה , בגלל מודעותו לחולשה היחסית של המוסלמים , ואף לא מפציפיזם . הייתי אומר שהיא מעוגנת במסר הקוראני הנגלה והולך , הגורס כי שליטה עצמית והתמדה אל מול היריבים הן הדרך המועדפת , ואילו בכוח יש להשתמש רק אחרי שהימנעות משימוש בו מוכחת כלא יעילה לנוכח תוקפנותם המתמשכת של הזולת . עמדה מוסרית זו מותווית בבירור בפסוקים מתקופת מכה המאוחרת ( סורה , 42 פסוקים . ( 43-40 אותו מסר מהדהד גם בתקופת אל מדינה , כאשר פורצת מלחמה בין המוסלמים למתנגדיהם . בפסוקים המוקדמים ביותר המצווים על מלחמה , הרציונל הוא " כי התאנותם לכם חמורה מהריגתכם אותם" ( סורה , 2 פסוק . ( 191 אולם הקוראן מוסיף להטיף על מעלותיו של השלום על פני המלחמה בפסוקים רבים מתקופת אל מדינה : "ואם יחדלו , כי אז אין לשלוח יד אלא בבני העוולה" ( סורה , 2 פסוק ;( 193 "אם ייטו לשלום , נטה לו גם אתה לו , והיסמך על אלוהים" ( סורה , 8 פסוק . ( 61 הוא מתייחס להסכם חדןביה ( השנה ה 6 להג'ךה , ( שהבטיח עשר שנות שלום בין המוסלמים לבני קריש , כ"הכרעה נחרצת" ( סורה , 48 פסוק - ( 1 זאת בתגובה למחאות של כמה מבני לווייתו של הנביא שטענו כי הנביא ויתר יותר מדי . ובאמירה הברורה ביותר נגד הדעה כי המוסלמים צריכים להתייחס אל כל הפוליתאיסטים כאל אויבים , אנו מוצאים כי . 76 סורה " ) 106 קריש ( " אופיינית להרבה קטעים קוראניים היוצאים מנקודת הנחה שבני לןךיש מכירים באללה , הקרוי כאן "ריבון הבית הזה" ( כלומר הכעבה , ( אף על פי שעבודת האל שלהם הושחתה בעבודת אלילים . Ibn Ishaq , Si rat rasul Allah , p . 504 . 77

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר