הקוראן וסובלנות: מסה פרשנית על סורה 5, פסוק 48

עמוד:72

ספרות הפרשנות וההלכה הקוראניות , ויחד הן תומכות בנקודת מבט מסוימת - זו של האסלאם המיליטריסטי , המנצח , המרחיב את גבולותיו . השקפה זו השתלבה גם בשאיפות הפוליטיות והצבאיות של הח'ליפים משושלת אמיה 74 ומתחילת שושלת עבאס . אולם הדעה על דמותו של מוחמד כאדם ועל הקוראן כמערכת אתית , כפי שהיא מצטיירת מן התיאורים האלה , לא ייתכן שלא תהיה מוגבלת או מעוותת . העובדה שפרשני ימי הביניים חשבו שיש להפקיע את תוקפו של חלק נכבד מתוכנו של הקוראן כדי לתמוך במסקנותיהם , די בה לדעתי לשמש ראיה לטענה זו . פרשנות על סויה , 5 פסוק 48 אינני בא לטעון שהנרטיב המסורתי , ששורטט לעיל בקווים גסים , הוא מלאכותי לחלוטין . כיוון שהוא מבוסס על התעוררת ההיסטוריות האותנטיות ביותר הזמינות לנו , יש לקבל את האירועים המתועדים ואת המצבים שבהם התגלו רוב פסוקי הקוראן המצוטטים לכל הפחות כאפשריים , אלא אם כן יוכח אחרת . אולם הבעיה העיקרית בנרטיב המסורתי היא שהוא משמיט או מוציא מכלל חשבון שיקולים משמעותיים אחרים , אשר אם יובאו בחשבון ישנו במידה ניכרת את המסקנות הנובעות ממנו . בפרפרזה על דבריו של פזלור רחמן , 75 הסיפור המסורתי אולי כולל נקודות אמתיות , אולם אין הוא האמת כולה . ההצגה החלופית של גישת הקוראן לבעיית המגוונות המוסרית נשענת על כמה עקרונות הרמנויטיים בסיסיים . ראשית , את הקוראן חובה לקרוא כיחידה שלמה ואין להפריד בין חלקיו . הרעיון שהקוראן כולל ציוויים אתיים הסותרים זה את זה נוגד את טענתו של הקוראן עצמו על הקוהרנטיות רהעקיבות הפנימית שלו ( סורה , 4 פסוק , 39 ; 82 פסוק , ( 23 טענה שהטקסט עצמו תומך בה כאשר ניגשים אליו כשלמות אחת ולא כאל טקסט מחולק לפיסות פזורות , מבודדות , של פסיקות אתיות משפטיות , כפי שעשו מרבית הפרשנים המוקדמים . שנית , את פסוקי הקוראן ואת משמעותם המוסרית יש להבין בהקשרם ההיסטורי . כאשר פסוקים מסוימים , דוגמת פסוק החרב ופסוק מס הגולגולת , . 74 לדיון בהתפתחות המוקדמת של תיאוריית הג'יהאד בהקשרה ההיסטורי ראו Islamica , 1980 , p . 133 Fazlur Rahman , Major Themesof the Qur ' an , Minneapolis : Bibliotheca . 75 . Haven : American Oriental Society , 1966 Press , 1994 ; Michael Bonner , Aristocratic Violence and Holy War , New Khalid Yahya Blankinship , The End of the Jihad State , Albany : SUNY

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר