הקוראן וסובלנות: מסה פרשנית על סורה 5, פסוק 48

עמוד:56

לף , " כנזיפה . מוחמד "נעצב מאוד וירא את אלהים מאוד , אך האלוהים שלח לו התגלות [ סורה , 22 פסוק [ 52 והודיעו שלא היה לפניו שום נביא או שליח שחשק כשם שהוא חשק , והתאווה כשם שהוא התאווה , והשטן הטיל דבריו בקריאתו , כשם שהטיל מילים על לשונו בקריאתו של מוחמד . " אז מחה אלוהים את הפסוקים הכוזבים וגילה את ההמשך הנכון של הפסוק המסתיים בהתייחסות לשלוש האלות : "האם לכם הזכר ולו הנקבה ? חלוקה שכזו איננה הוגנת . אין הן אלא שמות אשר בהם קראתם אתם ואבותיכם" ( סורה , 53 פסוקים . ( 23-21 כאשר נפוצה במכה השמועה כי הנביא חזר בו מדבריו הטובים על האלות , נעשו בני קריש "עוינים ואלימים אף יותר ברדיפתם את אלה מביניהם שקיבלו את האסלאם ונהו אחר שליח האלוהים . " המוסלמים שחזרו מחבש קיבלו ידיעה על המהומה במכה , לכן "לא נכנס איש מהם למכה , לבד אם השיג הגנה או נכנס בחשאי . " רשימת המלומדים המוסלמים מימי הביניים העומדים משני צדי המתרס בשאלת האותנטיות של הקטע הזה היא מרשימה . מבחן האותנטיות בעבור הצדדים המתווכחים הוא האם שושלת המוסרים של הסיפור אמינה או לא . בתקופה הקלסית של פרשנות הקוראן היה אימות האסנאד , שלשלת המוסרים , מבחן הלקמוס הרווח לאמתותו של דיווח , ולא ניכר עניין רב בהערכת הקוהרנטיות או ההיתכנות שלו . אלה המקבלים את הסיפור כנכון נוקבים בשושלת אחת לפחות שמקורה בבן לוויה של הנביא . אלה הדוחים אותו טוענים כי כל שלשלות המוסרים חשודות , משום שאין אפשרות להתחקות אחריהן עד לבן לוויה של הנביא , ולפעמים הן קטועות . לדברי המבקרים האלה , הנתקים בשלשלת המסירה מצביעים על הסבירות שהסיפור הומצא במאה ה 2 לאסלאם על ידי "זינדיקים , " דהיינו כופרים במסווה של מוסלמים אמתיים . מזרחנים בני המערב הצטרפו למערכה זו בהדגישם כי הסיפור משמש דוגמה מרכזית למאבק האישי של מוחמד להגדיר את שליחותו הנבואית . העמדה של רובם ככולם בשאלת אמתות הסיפור מתמצה במסקנה שמבטא מקסים רודינסון : "סביר לקבלו כאמתי , משום שיוצרי המסורת המוסלמית לא היו . 16 יש כאן התייחסות אירונית לערבים המתגאים בבנים דווקא ולא בבנות , ואילו לאללה , האלוהות שגם הם עבדו , הם חולקים דווקא בנות , שלוש האלות שהן נושא הפסוק . . 17 שם , עמ' . 18 . 110 ראו פירושו של אבו אל אעלא אל מודודי לסורה , 22 פסוקים , 54-52 שם יש רשימה של מלומדים משני המחנות במחלוקת זו . ראו . 19 . Ishaq Ansari , Leicester : The Islamic Foundation , 1988 , pp . 54-55 al-Qur ' an ( Towards Understanding the Qur ' an ) , trans . and edited by Zafar A . A . Mawdudi , Taf hlm שם .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר