תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:46

תורכיה השורשית אך ה"טרום מודרנית , " ואילו השכלתה , עמידתה האינדיבידואליסטית והלשון הפוליטית שלה שייכות לעולם המודרני . כפילות הסימנים שנוכחותה שידרה הפריעה לשתי הקבוצות החברתיות - למוסלמים המסורתיים ולמודרניסטים החילונים . אשה המתלבשת בהתאם לקוד הלבוש האסלאמי אך אינה מסורתית במונחים חברתיים ( גרושה ובעלת קריירה מקצועית ופוליטית ) ובמונחים פסיכולוגיים ( אינה מתנהגת כמנודה , כקורבן ) מפריעה לנשים המוסלמיות ולנשים החילוניות כאחד . היא שידרה חוסר רגישות ליחסי השליטה הקבועים בין נשים מוסלמיות לחילוניות , וחוסר הרתיעה שלה נתפס כיוהרה . אך בה בעת עמידתה והשיח שלה שינו את הצפנים של האינטראקציה . העובדה שהיא באה ממקום אחר והתייחסה למרחב מנטלי אחר סייעה לה לעבור על כללי ההתנהגות והאינטראקציה של החברה . כפי שכותב גופמן , הקרע בינה לבין המסגרת מנוצל על ידי אלה שמתחתיה , המנסים להכפיש יריבה ולהפריע לה . קבאקצ'ה יצרה קרע בינה לבין המסגרת הממוסדת , בערערה על הכללים הלא כתובים של הפרלמנט ועל יחסי הכוחות עם אבירי החילון . מצד אחד , אין היא מודרנית פחות מהנשים התורכיות המגינות על רשות הרבים הלאומית החילונית ; מצד אחר , בחירתה בלבוש אסלאמי מציגה לראווה את השוני שלה , בביטויו הגופני , ומשכפלת את הפיצול . הנשים תומכות החילוניות נכנסו אל תוך המודרניות דרך האמנציפציה מן הדת , שסמלה היה הסרת הרעלה . הן ערכו ניסיונות במודרניות , אשר התבטאה באופן ממשי בגופן , בלבושן ובאורחות חייהן , ולא רק כקטגוריה מופשטת ומרוחקת של אזרחות . הן תוצרים של שבר היסטורי , רגשי וגופני בינן לבין הזהות המוסלמית ; שבר עם העבר שאפשר להן לקבל גישה אל המודרניות . החזרת עטרה ליושנה ומשא ומתן עם האסלאם משמעותם בעבור נשים אלה איבוד זכויותיהן לחירות ו"הליכה אחורה . " ואכן האסלאמיות אינה ניתנת להשתלבות ברפובליקה בלי חזרה אל העבר . במילים אחרות , הפוליטיקה של ההכרה , הפוליטיקה של הסובלנות כלפי השוני האסלאמי , תצריך בחינה אקטיבית מחודשת של העבר , השלמה אתו והקמת קשר חברתי חדש בין האסלאם למודרניות . יש אפשרות להכיר בשוני רק כאשר מוצאים דמיון כלשהו לאחר , שוויון כלשהו עמו . צריך להבחין ב"אחר הקונקרטי , " בבני אדם יחידים עם תולדות חיים , כדי להיות מסוגלים לסבול שוני כחלק מיצירת קשר חברתי . הגדרות פוליטיות מדי של זהות וטענות על קשירת קשר פוסלות את האפשרות למצוא דמיון ומוכרות , ודווקא מחזקות את ההגדרות היוצרות דמוניזציה של היריב . במקום להיות אשה , מוסלמית , צירת פרלמנט , אזרחית , קבאקצ'ה מצטיירת Selya Benhabib , Situating the Self , New York : Routledge , 1992 . 19 Erving Goffman , Les cadres de l ' experience , Paris : Minuit , 1991 , p . 417 . 18

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר