תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:45

הן חברתית הן גופנית . רק כאשר יש תחושה שזר פולש אל תוך התחום הפרטי שלנו , למקומותינו ולזכויות היתר שלנו , רק אז מתעוררת שאלת הסובלנות והקונפליקט הטמון בה . דמותו של הזר מייצגת את היחס האמביוולנטי כלפי קרבה וריחוק , זהות ושוני , שבאמצעותם קבוצה משכפלת את חייה החברתיים ומתכנתת את ההיררכיה של המרחב החברתי . משום כך "ההבדל הקטן" מכריע כל כך בהבנת המנגנונים של דחיית הקרוב ביותר . המסלול שעברה צירת הפרלמנט האסלאמית נע על פי דינמיקה חברתית דומה לזו שמצאתי כשחקרתי את נושא הסטודנטיות המוסלמיות התובעות את הזכות להשתתף בשיעורים באוניברסיטה כשלראשן כיסוי הראש האסלאמי . הגישה להשכלה גבוהה , חוויית חיי העיר מדי יום ביומו , השימוש בלשון פוליטית והעשייה הפוליטית חושפים למודרנה שחקניות חברתיות חדשות של האסלאמיות . חשיפה זו בעייתית מבחינת הגורמים החילוניים והאסלאמיים כאחד . אף על פי שהמקרה של קבאקצ'ה לא היה חריג , הוא שימש דוגמה לגרירת תהליך ההשתתפות עד כדי קיצוניות ולאתגור גבולות הסובלנות . לקבאקצ'ה היתה גישה להשכלה גבוהה , היא הוסמכה כמהנדסת מחשבים , למדה באוניברסיטה של טקסס , חיה בארצות הברית , התגרשה מבעל ירדני אמריקני , ילדה שני ילדים , שבה לתורכיה ונעשתה חברה במפלגה פרו אסלאמית . אף על פי שלא שינתה מן הדפוס החברתי , ניסיונה האמריקני מבדיל אותה מנשים מוסלמיות אחרות בתנועה האסלאמית . החיים בארצות הברית , ידיעת השפה האנגלית על בורייה והשימוש בטכנולוגיות חדשות כסמלים חזקים של מודרניות , אך בהקשר לא מערבי של מודרניות , מבחינים אותה משאר המוסלמיות , אך מקרבים אותה מבחינה חברתית לאליטות החילוניות של תורכיה , הנושאות את עיניהן מערבה . הקרבה החברתית והמרחבית יחד עם " הבדל תרבותי קטן , " כלומר המחויבות שלה לעולם החיים האסלאמיים , שסימל אותה כיסוי הראש שלה , רק החריפו את ההתנגשות ומתחו את גבולות הסובלנות . הפרלמנט התורכי , המייצג את אידאל החברה החילונית ואת עקרונות הרפובליקה , לא יכול לסבול שום נראות של סמל אסלאמי , שכן זה נחשב לפרובוקציה ולא לייצוג טריוויאלי של גוף בוחרים מוסלמי . נוכחותה פרצה את הגבולות ואת התקנות המבוססים של רשות הרבים הציבורית . היא מקומית ו"זרה" ( פשוטו כמשמעו : הרי היא היתה לאזרחית אמריקנית : ( היא מכאן אך גם ממקום אחר . הרקע העממי שלה וכיסוי הראש שלה מזכירים את Arbor : Michigan University of Michigan Press , 1996 Niliifer Gole , The Forbidden Modern : Civilization and Veiling , Ann . 17 1997 , pp . 239-240 in Michel Wieviorka ( ed . ) , Une Societe Fragmentee ? , Paris : la Decouverte , Simonetta Tabboni , "Le multiculturalisme et ! 'ambivalence de l ' etranger " , . 16

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר