תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:44

בדעת הקהל החילונית ובקרב חברי הפרלמנט כאחד . צירים מכל המפלגות , בעיקר אלה מן המפלגה הרפובליקנית השמאלית , מחו על נוכחותה בהתלהמות כה רבה שהיא נאלצה לעזוב את הפרלמנט בלי שתושבע . היחס אליה היה כאל "סוכן מושתל , " והעיתונות התורכית האשימה אותה בקשרים הדוקים עם החמאס הפלסטיני ובפעילות למען מעצמות זרות כגון איראן ולוב . עד מהרה התברר כי קבאקצ'ה , מהנדסת מחשבים שלמדה בטקסס והיתה גרושתו של ירדני אמריקני , החזיקה באזרחות אמריקנית שניתנה לה זמן קצר אחרי שהגישה את מועמדותה לפרלמנט . מכיוון שלא הודיעה רשמית כי היא מחזיקה בדרכון זר , שללו השלטונות מקבאקצ'ה את אזרחותה התורכית . תקרית זו פורסת לפנינו דרכים רבות לניתוח היחסים הסבוכים בין תומכי האסלאם לתומכי החילון , אך היא גם מאלצת אותנו לחשוב על שאלת הסובלנות והדמוקרטיה מנקודת מבט שונה . כיסוי הראש כסמל לנראות אסלאמית קורא תיגר על ההמשגות החילוניות של רשות הרבים ושל הדמוקרטיה . יצירת רשות רבים , במיוחד כזו בעלת מורשת אירופית , מושתתת על אזרחות אוניברסלית , שהיא תוצאה של תהליכי הומוגניזציה וחילון . הכרה בהבדלי מגדר , אתניות ודת וקבלת ההבדלים האלה אל חיק הכלל מתקשרות 15 כעת להגדרות חדשות של רשות הרבים . על ההומוגניות של רשות הרבים מערערות במיוחד תנועות זהות עכשוויות המקדמות את הרב תרבותיות כעיקרון חדש להגדרת דמוקרטיה מכילה . ( inclusionary democracy ) רשות הרבים היא המקום שנטועות בו השאלות המרכזיות של הדמוקרטיה מבחינה תפיסתית ומוסדית . אופני הסובלנות כלפי הבדלים וגם הדרכים לכינון הקשר החברתי נהפכים לעניין הקשור לרשות הרבים ולדמוקרטיה . השאלה באיזו מידה יכולה האסלאמיות להיחשב לתנועת זהות הקוראת להכרה בהבדלים ולפוליטיקה של הכלה היא סוגיה מאתגרת לא רק בפוליטיקה , אלא גם במונחים קונספטואליים . בהכרה בשוני האסלאמי יהיה משום הרחבה של מקורות הסובלנות שלנו ושל הדרכים לשתף אחרים במרחב שלנו . סוגיית הסובלנות היא תמיד חלק טבעי ממערכת יחסים חברתית שיש לה אדמה וגוף . במילים אחרות , לקיום הסובלנות הלכה למעשה תמיד יש היבט פיזי - היא תמיד נוגעת למקומות ציבוריים חברתיים ולגופם של בני אדם . שאלת הסובלנות עולה כאשר האחר , הנתפס כשונה , הולך ומתקרב אלינו הן במרחב , . 13 לפי סקר על "ערכים פוליטיים וחברתיים , " שערכה באוקטובר 1999 הקרן למדעי המדינה באיסטנבול 61 % , ( IMV-SAM ) מהאוכלוסייה התורכית סבורים שמרוה קבאקצ'ה היתה צריכה להסיר את כיסוי הראש בזמן שהותה בפרלמנט . MIT Press , 1992 Craig Calhoun ( ed . ) , Habermas and the Public Sphere , Cambridge , Mass : . 15 Nicole Pope , Turkeyupdate . com , 17 . 5 . 1999 . 14

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר