תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:41

ויוליכו להרהור על מסלולים אחרים ועל צורות חלופיות של המודרניות ? האופוזיציה האסלאמית העכשווית עוסקת בביקורת אידאולוגית על המבנה החילוני וההומוגני של רשות הרבים , ומנסה לחצוב לעצמה מרחב משלה . כיצד מעצבות צורות שונות של אסלאמיות קווי גבול חדשים בין הפרטי לציבורי ? באיזו מידה מאתגרת התפרצות האסלאמיות את הסדר הציבורי המבוסס על קונסנזוס של מדינות לאום מודרניות , ובאיזו מידה כופה האסלאמיות הגדרות חדשות של פלורליזם ? כיצד נוכל לעצב מחדש את רשות הרבים המודרנית בעולם שבו הגדרותיה הלאומיות והטריטוריאליות נחלשות , ואופייה כעל לאומית מתחזק בזכות טכנולוגיות תקשורת חדשות . האסלאמיות נוכחת בשתי רמות שונות מאוד : הרמה המקומית התת לאומית והרמה הגלובלית העל לאומית . השחקנים החברתיים האסלאמים נוכחים פיזית וגם וירטואלית בחיים הציבוריים : הם מתערבים בפוליטיקה המקומית , יוצרים יחסי פנים אל פנים , מייצרים מרחבים חדשים , מנסים לשלוט בסדר הקהילתי ( במישור המוסרי באמצעות השליטה במיניות ובנראות הציבורית של הנשים . ( עם זאת מקימים רשתות וקבוצות דיון ( צ'טים ) במרחב האינטרנט . אולם ההיהפכות לגלובליים או השימוש במערכת מושגים ובכלים פוליטיים מודרניים , אין בהם כדי להעיד ישירות על פוליטיקה של חברה פתוחה , על פלורליזם תרבותי ועל סובלנות . אדרבה , האסטרטגיות הפוליטיות האסלאמיות יכולות לאתגר לא רק את התפיסות החילוניות ואת אופייה ההומוגני של רשות הרבים , אלא גם את היסודות הדמוקרטיים הליברליים של רשות הרבים , בגלל כפיית סדר מוסרי קפדני . נישואים דתיים הדיון על הנישואים הדתיים משקף היטב את הדינמיקה הטרנספורמטיבית של המודרניות , את השאילה ההדדית המתקיימת בין שחקנים חברתיים שונים ואת חשיבות הדיון הציבורי לתיקון עצמי של דעות . הנישואים הדתיים נעשים סלע מחלוקת לא רק בין מצדדי החילון לבין תומכי האסלאמיות , אלא גם בין אלה האחרונים לבין עצמם . הנשים האסלאמיות עצמן שקועות ראשן ורובן בוויכוח , הן במפגשי דיון הן במאמרים בעיתונות . כמה מן הכותבות האסלאמיות נוקטות עמדה ביקורתית מאוד נגד הגברים , מתקרבות לעמדות פמיניסטיות ומאשימות את הגברים המוסלמים בהפיכת הפוליגמיה והנישואים הדתיים לקרדום לחפור בו במאבקם הפוליטי במשטר החילוני . הנישואים הדתיים ( שהוצאו בתורכיה אל מחוץ לחוק ) וניצולם לרעה בהקשרי החיים העירוניים המודרניים נפתחו למחלוקת פומבית עם גילויה וחשיפתה של שערוריית מין במסדר "דתי" בינואר . 1997 הנישואים הדתיים , שעד אז היו

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר