תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:39

עצמית ויחסי שליטה בין גברים לנשים . באופן מסוים התנועה הפמיניסטית נעה בעקבות הדחף המניע את החברות המודרניות , אשר לפי הגדרת מישל פוקו הוא חיפוש אחר "אמת , " וכן הרצון ( בעקבות מנהגים דתיים נוצריים קדומים יותר ) "להתוודות" בפומבי על החוויות , התשוקות , המחלות , האי נוחויות והאשמות האינטימיות ביותר . זה מסביר כיצד כל דבר שנחשב לקשה ביותר לאומרו , כל דבר אסור הנטוע ברשות היחיד , הלוא היא רשות הפרט האישית , נהפך , אחרי שהתוודו עליו , לפומבי , לפוליטי ולבר ידיעה . הפמיניזם ( כפי שניכר מן החידוש שבתוויות המתנוססות עליו : זכויות הפלה , הטרדה מינית ואונס בפגישה , ([ date rape ] תורם לתנועה זו של חשיפה ברשות הרבים ושקיפות אליה , אולם בה במידה הוא מביא גם להרחבת הדמוקרטיה , ההופכת את יחסי השליטה האינטימיים ליחסי כוח פוליטיים . עם עליית התנועות האסלאמיות , כל הסוגיות הנוגעות לאמונה , להגדרות עצמיות וליחסי גברים-נשים על פי האסלאם - כולם היבטים של התחום הנוגע ליחסים אינטימיים ופרטיים - מוארות גם באור הזרקורים הציבורי ומוכנסות אל הפוליטיקה . אולם בה בעת מתגלה שטח זה מחדש כאתר של התנגדות הזהות הדתית לכוחן המבולל של החילוניות והמודרניות המערביות . במילים אחרות , האסלאמיות הופכת את המרחב הממוגדר הפנימי האינטימי לנושא לדיון . אולם לפי אותה מטבע , היא גם קוראת למדיניות של התערבות פוליטית כדי לאכוף את צניעות האשה ואת המודלים שלה ליחסי גברים-נשים . האסלאמיות נוטה לבצר את המוסריות הקהילתנית בהגדרה מחודשת של הסדר הציבורי בהתאם לאיסורים האסלאמיים . אפשר לומר שמוסריות קהילתנית היא תכונה של חברות שבהן האינדיבידואליזם המודרני , המצפון האינדיבידואלי , הווידוי והחשיפה הפומבית של העצמי לא נטלו את התפקיד הדומיננטי בהבניית היחסים בין הפרט לכלל . נזכור כי במערב , הפרט המודרני מתגבש כשברקע הנחת היסוד הבסיסית שהאמת המוחלטת היא עניין למצפונו של כל אחד ( ומכאן משתמעות מחשבות פרטיות , האשמה עצמית ומודעות עצמית ) ולא לקולקטיביות כלשהי . ההקשר המוסלמי מכוון את האדם להקדיש את עצמו לאלוהים ולהניח לקהילה להדריכו בניהול חייו . משום כך , הדרכה על ידי הקהילה בסוגיות של מוסר היא לגיטימית מכוח הדת ומכוח מנהגי חיי היומיום , היכולים גם הם לבטא את עצמם בצורות של סמכותנות הבאה מלמטה . הפוליטיזציה של אורח החיים האסלאמי יכולה להיות מכשול בפני בחירה אישית בסגנון חיים . ושוב , הפיקוח על רשות הרבים תלוי בהסדרת היחסים בין גברים לנשים . דומה שהנשים האסלאמיות נמצאות על פרשת דרכים בסבך המבוכים הזה , משום שככל שהן צוברות נראות פומבית ומוצאות מרחב הזדמנויות לשאיפותיהן ההשכלתיות והמקצועיות , כן הן נקלעות לקונפליקט עמוק יותר עם המסורת או עם פרשנותה , וזו מכתיבה להן חובות של אם ורעיה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר