תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:37

בכובע אירופי ;( 1925 ) אימוץ לוח השנה המערבי ;( 1926 ) החלפת הכתב הערבי בכתב לטיני ;( 1928 ) אכיפת סוגים שונים של מוזיקה בתחנות הרדיו והטלוויזיה הממלכתיות - כולם מעידים על הרצון העז לנתק את הקשרים עם העולם האסלאמי ולפנות אל העולם המערבי , כלומר ה"ציביליזציה" המערבית . גלנר מכנה את החילוניות הכמאליסטית "חילוניות דידקטית : " היא מוסרנית ופדגוגית , היא כופה ומלמדת חילוניות כאורח חיים מערבי . החילון של החינוך , של הפוליטיקה , של חיי היומיום ושל אורחות המרחבים הציבוריים הוא בעל חשיבות מכרעת לפרויקט המודרניסטי . אימוץ השיטה המטרית , הלוח הגרגוריאני , ציון ראש השנה הנוצרי , קבלת יום ראשון בשבוע כיום המנוחה הרשמי , וטקסי הנישואים האזרחיים - כולם דוגמאות של כפיית החילוניות המערבית ברמה של ארגון הזמן , חיי היומיום וההרגלים החברתיים . במילים אחרות , רשות הרבים משמעה מרחב ליצירתן של האליטות הרפובליקניות החדשות , תוך כדי הדרת האחרים , אלה שאינם מתאימים את עצמם ל"חיים החדשים" הללו , כלומר האוכלוסייה המוסלמית הלא ממוערבת . רשות הרבים אינה מופיעה מלכתחילה כדמוקרטיה המספקת לכל האזרחים גישה "שווה" לדיון רציונלי ביקורתי בסוגיות ציבוריות , אלא היא צומחת כמודל של דפוסים מודרניסטיים של התנהגות ואורחות חיים " . יתרה מזו , בהקשר מוסלמי , נראותן של הנשים והתערותם החברתית של גברים ונשים אלה באלה מעידות על קיומה של רשות רבים . ההבניה של נשים כאזרחיות הציבור ושל זכויות הנשים ( שאותן מוקירים אפילו יותר מהבניית אזרחות וזכויות אזרח ) היא שהיתה עמוד השדרה של המודרניות התורכית . הסרת הרעלה , ייסוד חינוך חובה משותף לבנים ולבנות , מתן זכויות אזרח לנשים , ובכלל זה הזכות להצביע ולכהן במשרות , וביטול חוקי המשפחה האסלאמיים מבטיחים את הנראות הציבורית של הנשים ואת אזרחותן . במילים אחרות , הנראות הגופנית , החברתית והפוליטית של הנשים מגדירה את רשות הרבים המודרניסטית בפרויקט הכמאליסטי . השתתפותן של נשים בחיים הציבוריים כאזרחיות ובעובדות בשירות הציבורי , נראותן במרחבים העירוניים וחברותן עם גברים - כל אלה הגדירו את אורח החיים החילוני המודרני וסימנו מעתק קיצוני מן הארגון החברתי ומתפקידי המגדרים שקבעה הדת האסלאמית . במילים אחרות , בהקשר מוסלמי , החילון משמעו אורח חיים מודרני , הקורא ל"אמנציפציה" של הנשים מן הדת , שסמליה היו הרעלה וההפרדה בין המינים . הנשים כמציינות מקום של הארגון החברתי , של ההגדרות הפנימיות והחיצוניות , של רשות הרבים ורשות היחיד , מתקשרות ליצירת הפרט המודרני , לאופן ההוויה המודרני . History , Chicago : Chicago University Press , 1989 Ernest Gellner , Plough , Sword and Book : The Structure of Human . 11

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר