תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:31

מערביים , חילונים וסובלנים לעומת אלה הנתפסים כמסורתנים , כדתיים , כמפגרים וכדוגמטים . האסלאמיות מחזקת את ה"אחרות" של הלא מערביים . מאותה סיבה , ראוי לציין באירוניה , נהפך האסלאם לנושא ידע . האסלאמיות מייצגת את האחרות , אך בה בעת מעוררת את הסקרנות שהמערב מגלה בעימות עם ה"אחר . " האופי הפונדמנטליסטי של התנועות האסלאמיות מחזק את תפיסת האסלאמיות כתנועה שפניה אל העבר במקום כתנועה חברתית דתית עכשווית ששורשיה בבעיות מודרניות . אולם אופייה הדתי אינו מדיח אותה למחוז זמן לא עכשווי , הזר לסוגיות , לנסיבות ולערכים מודרניים , אלא דווקא משמש מקור לביקורת על המודרניות החילונית . שאלת הסובלנות היא אחת הדרכים שאנו מגדירים בהן את הזהויות שלנו . תנועות אסלאמיות בנות זמננו הן תנועות בונות זהות במובן זה שהן מגדירות מחדש , מחברות מחדש ובונות מחדש את הזהות המוסלמית . מבחינה זו יש בהן קווי דמיון לתנועות חברתיות בנות זמננו במערב , כגון הפמיניזם , שניתן לראותו כמאמץ קיבוצי לחשיבה ביקורתית על ההגדרות החברתיות הביולוגיות הנתונות של זהות האשה , המסבירות את המעמד המשני של האשה , ובמאמץ קיבוצי להמצאת סוגים חדשים של סובייקטיביות נשית . באורח דומה , האסלאמיות מעידה על הבעייתיות של הזהות המוסלמית בעולם המודרני . נוכל לטעון כי מה שמרגיז אותנו הוא מה שעוזר לנו להגדיר את עצמנו ; בלי קונפליקטים אין זהות . האסלאמיות היא תגובה למודרניות מבית מדרשה של הנאורות ולמודלים בעלי אוריינטציה מערבית של שינוי חברתי , המכפיפים את הזהות האסלאמית , מדירים אותה ומטילים בה סטיגמה . דרכי ההתמערבות והחילון מעמידות את הדת בעמדה מתגוננת . האסלאמיות היא תגובה לא מתבוללת למצב מודרני זה . היא מחוללת שינוי בהגדרות העצמיות של המוסלמים ובונה מחדש את זהותם . זהו מעתק מ"מוסלמי" ל"אסלאמי" ( כמו 2 המעתק מאשה לפמיניסטית , ( המחריף את ההבדל . לפיכך הפוליטיקה של הזהות היא מצג של שונות דתית - שונות הנרכשת מחדש , לא בלי טיפול , אלא אדרבה , מדומיינת מחדש ומומצאת מחדש ללא הפסקה ובאופן קולקטיבי . הבדלי זהות נהפכים לבסיס של התנגדות ולביקורת על ההתבוללות בתוך המודרניות . במובן זה , התנועות האסלאמיות שותפות לתנועות חברתיות מערביות אחרות בנות זמננו ברגישותן הביקורתית כלפי המודרניות נוסח לדיון על אסלאמיות ופמיניזם ראו . Perspectives on Turkey 19 ( Fall 1998 ) , p . 19 and Post-Modernism : Women ' s Movements in Islamic Countries " , New York : Campus Verlag , 1997 ; reprinted under the title "Islamism , Feminism Mechtild M . Jansen ( eds . ) , Feminismus Islam Nation , Frankfurt and New und Postmodernismus " , in Claudia Schoning- ! Calender , Ayla Neusel and Nilufer Gole , "Feminismus , islamismus

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר