תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית

עמוד:29

תנועות אסלאמיות בנות זמננו ומקורות חדשים לסובלנות דתית נילופר גול הדתי והמודרני הרעיון המרכזי של ספר זה הוא לחתור אל מעבר להגדרות של רשות רבים חילונית על פי המודל המערבי ואל מעבר לחזון העצמיות כפי שהוא נראה בעיניים ליברליות פרוטםטנטיות , ולחקור את הפוטנציאל של הדתות המונותאיסטיות , ובכלל זה של האסלאם , לבנות מודלים חדשים של טובת הכלל , הגדרות חדשות של ה"אני , " מקורות חדשים של סובלנות ומבנים חברתיים פלורליסטיים . רעיון זה הוא שאפתני מאוד ומציב אתגר תיאורטי גדול , הרצון לשלב דברי ביקורת שאינם מערביים , נוצריים או חילוניים על המודרניות בדיון בשאלה שמוקדה הוא אתי - "מהי סובלנות - " ? יכול להציע לנו זווית ראייה חדשה המאפשרת להימנע מאירוצנטריות , אולם גם ובעיקר להתגבר על בעיות של רלטיביזם תרבותי הקשור בהכרח להדגשת הפלורליזם . מכיוון שלא כל שונות תרבותית יכולה להיות טובה ומוצדקת , הרי שבחפשנו אחר מקורות מרובים של הגדרות עצמיות וטובת הכלל שומה עלינו להכניס לחיפוש גורם שיבטיח נורמטיביות . העמדת שאלת הסובלנות במרכז חקירתנו תספק לנו קנה מידה שבעזרתו נוכל להתייחס להבדלים תרבותיים בעין ביקורתית ואתית . 1 חיפוש אחר ריבוי מקורות לסובלנות קשור קשר אמיץ למאמץ אינטלקטואלי להגיע אל מעבר לגרסתה של ההשכלה למודרניות ומעבר למודל המערבי של החברה . אבל רצון כזה להסיט את המערב מן המרכז מצריך זהירות מיוחדת כדי שלא ניכשל בקיצוניות השנייה , בסוג כלשהו של יומרה לאותנטיות תרבותית או למהות דתית . מאחר ששאלות של דת וסובלנות עולות בימינו על הפרק , עד כדי כך שהדת משתדלת להיעשות ציבורית פוליטית , לא הדת כשהיא לעצמה תיבחן כאן , אלא בראש ובראשונה שאלת הסובלנות לעומת הפונדמנטליזם של * מאמר זה מבוסס על המאמר . 1 . Human Rights 2 ( 1 ) ( March 2003 ) , pp . 17-30 Movements and New Sources for Religious Tolerance " , Journal of Niliifer Gole , "Contemporaty Islamic ראו . Transcultural Studies , 1998 , p . 10 Modernity and Difference " , working draft presented at the Center for Charles Taylor and Benjamin Lee , "Multiple Modernities Project ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר