מבוא: סובלנות, מסורת ומודרניות

עמוד:23

כחבר בקבוצה קורפורטיבית . הסעיף הראשון בהצהרת זכויות האדם והאזרח 26 ) באוגוסט ( 1789 של האספה הלאומית הצרפתית קובע : "כל בני האדם נולדים ונשארים בני חורין ושווי זכויות : ההבדלים החברתיים אינם יכולים להיות מיוסדים אלא על טובת הכלל בלבד . " זוהי רה קונפיגורציה מוחלטת של משמעות הגבולות הקבוצתיים המושתתת על פונקציות של טובת הכלל ולא על הכינון העצמי . בתוך המרחב הציבורי בחברות האלה , הגבולות מתוחים עד קצוות חדים כתער ; בני אדם יוצרים אינטראקציה לא כחברי קבוצות אלא כנושאי זכויות ( זכויות אזרח , זכויות סוציאליות , זכויות אדם וכן הלאה . ( במרחב הציבורי , זהויות קבוצתיות הומרו בזהויות פרט , ובעיית הסובלנות לשוני הומרה בהכרה משפטית ובזכאות לזכויות . לכך כוונתי כשאני אומר שהמודרניות חמקה מבעיית הסובלנות ומנעה מראש את הצורך להיות סובלני , במקום להפוך בני אדם לסובלניים . במקום סובלנות , היא הציבה זכויות . חשיבות רבה יש לעובדה שלהתפתחות זו גם פנים שאינם פוליטיים . היא גם הבסיס לחיים חברתיים וכלכליים ברוב החברות המערביות הליברליות , ועל כן היא היבט מכריע של הגלובליזציה . זהו ההבדל בין יחסים רב קוויים ליחסים חד קוויים , בלשונו של ארנסט גלנר . במקרה הראשון , "אדם הקונה דבר מה משכן בכפר בקהילה שבטית , מקיים מגע לא רק עם מוכר , אלא גם עם קרוב משפחה , שותף , בעל ברית או יריב , ספק פוטנציאלי של כלה לבנו , שופט עמית , חבר לפולחן , רע להגנה על הכפר , חבר כמותו במועצה " . " מצב זה שונה מאוד מן היחסים החד קוויים שאנו משתתפים בהם כאשר אנו רוכשים מצרך . בפעולה זו חישובינו , באופן כללי , סבים סביב רכישת המצרך הטוב ביותר במחיר הנמוך ביותר . להבדל הזה השלכות עצומות גם על ענייני הסובלנות . אמחיש בעזרת דוגמה קצרה . יחסיי עם המוסכניק שלי הם חד קוויים 1 הוא מתקן את הממיר הקטליטי ואני משלם לו כמה מאות דולרים . בזה מתחילים ונגמרים היחסים . לאחר שסיים את תפקידו ואני שילמתי לו , היחסים נגמרים ואין שום "שאריות . " אין צורך שנהיה סובלניים זה כלפי זה והאינטראקציה שלנו לפני , במשך ואחרי התיקון נשלטת אך ורק בידי סוגיות של זכויות משפטיות - לרכוש , לשוויון בגישה למשאבי השוק ולחליפין וכיוצא בכך . היחסים שיש לי עם האקופונקטוריסטית שלי , לעומת זאת , שונים במקצת . היא חברה בבית הכנסת שלי ואני רואה אותה כל שבת . בעבר הגעתי כמה פעמים לביתה בשעות מוזרות מאוד של הבוקר והלילה כדי לאפשר לבעלה לומר קדיש במניין כשאביו נפטר . היא ובעלה ביקרו בביתנו לארוחה , אני נותן המלצות לבנה , הלומד פילוסופיה History , Chicago : Chicago University Press , 1989 Ernest Gellner , Plough , Sword and Book : The Structure of Human . 11

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר