מבוא: סובלנות, מסורת ומודרניות

עמוד:21

אחרים ונקודות מבט חלופיות . מכל מקום , כאן נעבד כמה מן ההיבטים האנליטיים של נושא זה שלא טופלו במלואם עד כה . ראשית , אני סבור שחשוב לציין כי הסובלנות היא מידה מתוחמת מאוד . אין היא הפתרון לכל הרעות החולות , אין היא תרופת פלא . אף אין היא חסרת גבולות . ברור שסוגים שונים של התנהגות הם בלתי נסבלים , אף על פי שכבר אמרנו שאין זה ברור לגמרי כיצד אמורים להגדיר מה בדיוק נמצא מחוץ לתחום . זה מזכיר לנו קטגוריות דתיות ופילוסופיות אחדות - רעיונות כגון החוק הטבעי , ובהקשרים יהודיים , שבע מצוות בני נח , מספקים לנו אוריינטציה 8 כללית מועילה כלשהי . במסגרת הגבולות האלה יש ללא ספק מקום רב יותר לאי הסכמה , לתיעוב ולדחייה של הרבה ממה שאדם חושב ללא נכון , למסולף , ללא מוסרי ולראוי לגנאי - ומכאן גם יש מקום רב יותר לצורך לסבול את מה שאדם מאמין כי הוא לא נכון ואת מה שגורם לו לחוש אי נוחות . ודאי שאין לצפות שאדם יסבול איום ברור על זהותו . כאשר איום זה מגיע מבחוץ , נאמר באמצעות קנה רובה , אי אפשר לו לאדם להיות סובלני . אין כאן שום בעיה אנליטית אמתית . אך מה קורה אם מה שנחשב ל"איום" מגיע מכיוון אחר , מבפנים . אביא כדוגמה את אגודת אספני המטבעות של מערב רויקסברי : עשרות שנים אנחנו נפגשים כדי לדון , להתעמק ולסחור במטבעות , והנה לפתע מתחילים כמה מחברינו להביא למפגשים בולים , מסרבים אפילו להביט במטבע וגוזלים מן המפגש מרחב וזמן לצורך ענייני כולאות . האם חובה עלינו לנהוג כלפיהם בסובלנות ? האם אין הם מאיימים על מה שמהווה אותנו , אגודת אספני המטבעות של מערב רוקסברי ? ברור שאיננו צריכים להשמיד את אספני הבולים הצצים בקרבנו , רק לבקש מהם בנימוס לעזוב ולהציע להם להצטרף לאגודת אספני הבולים המתכנסת בקצה השני של הרחוב . אולי נסבול את קיומם בתחומי בוסטון רבתי , אך לא כחלק מן הזהות שלנו , ממי שאנחנו . הנקודה הפשוטה למדי שאני מנסה להבהיר בעזרת דוגמה זו היא שלקבוצות יש גבולות , ואין הן יכולות להתקיים בלעדיהם . אי אפשר לטעון לשום סוג של זהות מבלי שהזהות הזאת תהיה מוגדרת , מה שבמובן מסוים כרוך בהגבלתם ובתיחומם של חברי הקבוצה . לבקש מקבוצה לסבול את מה שמאיים על זהותה הרי זה לבקש מקבוצה לפרק את עצמה - לגרום לעצמה לחדול מהיות . אם יש . 8 סוזן לאסט סטון השתמשה במושגים יהודיים אלה ואחרים בתרומותיה להתפתחות אתיקה פוליטית יהודית בת זמננו . ראו Judaism " , Journal of Human Rights 2 ( 1 ) ( March 2003 ) , pp . 105-117 University Press , 2002 , pp . 151-171 ; idem , "Tolerance versus Pluralism in ( eds . ) , Alternative Conceptions of Civil Society , Princeton : Princeton Tradition and Civil Society " , in Simone Chambers and Will Kymlicka Suzanne Last Stone , "The Jewish מהדורה מיוחדת : מאמרים על השורשים הדתיים של הסובלנות , בעריכת אדם ב' סליגמן . תרגום לעברית של המאמר האחרון ראו בספר זה .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר