מבוא: סובלנות, מסורת ומודרניות

עמוד:19

הסובלנות המהוללת של הליברליזם עשויה אפוא להיות מסובכת ובעייתית הרבה יותר מכפי שאנו נוטים לחשוב אותה , ולמעשה היא נוטה לעמוד כל העת על סף החלקה לעבר אדישות או אי סובלנות . מכל מקום , יש בסיס מכריע אחד לסובלנות במסורת הליברלית - יסוד האוטונומיה של הפרט . הסובלנות כפרקטיקה נובעת מכך שאוטונומיה היא מידה טובה או "טוב . " ואולם , בנקודה זו מתבטלת ההנחה שהליברליזם אדיש לכל מושג שהוא של הטוב . כפי שקבע ויליאמס י "רק ראייה סובסטנטיבית של סוגי טוב , כגון אוטונומיה יכולה להניב את הערך הבא לידי ביטוי בפרקטיקות 4 הסובלנות . " יתר על כן , ואף מכריע יותר , הנחת קיומו של "טוב" תמיד מכניסה אותנו למצב מוכר של "התנגשות בין טובים , " אשר כאמור הליברליזם אינו יכול לחמוק ממנו באמת , אם כי זוהי אחת מאבני היסוד שלו . לדעת ג'ון הורטון , נראה כי יסוד ליברלי לסובלנות הוא אחד מן השניים : אדישות , היינו לא סובלנות כלל , או סתירה בין פרקטיקת הסובלנות , המושתתת על פוליטיקה של זכויות ולאו דווקא על הטוב , לבין עצם עקרון האוטונומיה 5 של הפרט כטוב עליון , שסובלנות כזאת צריכה להתבסס עליו . אולם זהו מצב של סתירה משום שיש בו סירוב לקדם פוליטיקה של הטוב ובה בשעה הוא נשען על עיקרון אחד לפחות של הטוב , המוגדר בבירור , והוא עקרון האוטונומיה של הפרט . עצם נקיטת פרקטיקה של סובלנות מנקודת מבט זו סותרת את בסיס הפרקטיקה עצמה , או לכל הפחות מובילה אותנו לדיון בסוגי טוב מתנגשים , דיון שממנו קיווינו להימנע . יתרה מזו , בתוך התנגשות כזאת של סוגי טוב , טוב שאינו האוטונומיה של הפרט עשוי להתקבל כבעל ערך רב יותר , כ"מכניע" את האוטונומיה ( כך למשל הדעה שהפלה היא רצח ושמניעת רצח גוברת על בחירה פרטית , דהיינו היא טוב גדול יותר . ( אמנם הצלת האינדיבידואליזם הליברלי מן הסתירות הטבועות בו היא משימה חשובה , אך לצערי הרב אינני האדם המתאים למשימה זו . במקום לצאת לדרך שאינני יכול להגיע אל סופה , אני מעדיף לנסח מחדש את הבעיה לצעוד כמה צעדים אחורה מן הקריאה האינדיבידואליסטית למדי שלנו לסובלנות ולהתבונן בבעיה דרך עדשות שונות במידת מה , עדשות החברות המסורתיות . כדאי להזכיר בהקשר זה שבחוק הקנוני של ימי הביניים , הסובלנות הופעלה כלפי שתי קבוצות של בני אנוש - יהודים ופרוצות - וחשוב לי 6 להדגיש את ההיבט הקבוצתי . שתי אלה היו קבוצות שהחברה היתה מוכנה לסבול אותן ובעבורן הסובלנות נתפסה כפתרון שני במעלה . פתרון טוב יותר Istvan Bejczy , "Tolerantia : A Medieval Concept " , Journalof the History of . 6 Horton , "Toleration as a Virtue" . 5 Williams , "Toleration : An Impossible Virtue ? " , p . 25 . 4 384 Ideas 58 ( 3 ) ( 1997 ) , pp . 365-384

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר