פתח דבר

עמוד:10

לסובלנות יכול לתרום לכך שהממדים הסקרליים והאזרחיים של הזהות הקולקטיבית הישראלית ייתפסו כחופפים ולא כמנוגדים . כאמור , הבניה כזאת של ממדי הזהות הקולקטיבית יכולה לתרום ליציבות הדמוקרטית של המדינה . לאור השיקולים האלה ערכנו כינוס במאי 2001 בירושלים , בשיתוף מכון ון ליר בירושלים , עמותת "יסודות : המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה" בירושלים 1 Institute for the Study of Culture , Religion and World Affairs באוניברסיטת בוסטון בארצות הברית . פנינו למלומדים מספר וביקשנו להכין עבודות שישקפו את ההקשר הישראלי של הבעייתיות הכללית הזאת . ואכן , הוכנו עבודות שניסו לבדוק את האפשרויות של סובלנות מנקודות ראות יהודיות ואסלאמיות ובמיוחד את היחסים בין היהדות לבין האסלאם . מבנהו ותוכנו של הספו הספר אמור לשקף את ההקשר הכללי ואת ההקשר הישראלי של הבעייתיות שב'יסובלנות מתוך מסורות דתיות . " השער הראשון דן בבעייתיות הזאת מנקודת ראות כללית וביחס לנצרות על זרמיה ולאסלאם . השער השני דן בבעייתיות היהודית והיהודית ישראלית . מקום מיוחד הוקדש ליחסים בין היהדות לבין האסלאם . לצירוף בין שתי זוויות הראייה - הכללית והיהודית - נודעת חשיבות רבה . חשוב להראות שבעיה זו אינה ייחודית ל"ביצה הישראלית" וחשוב להשתמש במינוח ובמערכת מושגים כלליים המשוחררים מהמטענים ומהמאבקים המקומיים . ההשוואה לנעשה בדתות ובמסגרות אחרות יכולה להעשיר את הדיון ואת מאגר הרעיונות וה"פתרונות . " מאמרו של אדם ב' סליגמן , הפותח את הקובץ , מתווה במארג היסטורי ואנליטי את שורשי הסובלנות המערבית ברפורמציה ובנאורות , ומנתח לעומק את הנחות היסוד של החברה הליברלית . הוא מראה עד כמה ייחודי הוא סיפור גיבושה של הסובלנות בעולם המערבי - עד כמה מושג זה אינו נשען על אמיתות שהן מובנות מאליהן לתבונה האנושית אלא מבוסס על היסטוריה ותרבות דתית מסוימות מאוד . מצב זה מצביע על הקושי שיש לתרבויות לא פרוטסטנטיות לאמץ את דפוס הסובלנות המערבית . סליגמן קורא להתמודד עם האתגר הזה על ידי אופני גיבוש חדשים של מושג הסובלנות , היכולים לנבוע ממסורות דתיות ותרבותיות אחרות . צורות גיבוש אלה אולי יחזירו למושג הסובלנות את משמעותו המילולית - לסבול ( בצרפתית : ( tolerer דעות אשר לדעתי הן כוזבות או רעות ויישענו לא על חילון או על אדישות . לאחר פתיחה כללית זו מובא שער בן חמישה מאמרים המוקדש לדיון בבעייתיות של דתות העולם .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר