מבוא

עמוד:8

שיהודים הם , והם נבחרו להשמדה ולהריגה בגלל יהדותם' אז הרי היהודים הם באמת עם מיוחד . רעיון כזה נוגד את יסודות האידיאולוגיה שלו . כל מגמתם היא להוכיח שעם ישראל הוא עם ככל העמים , ולא עם מיוחד השונה במהותו משאר כל העמים , מכל עם אחר שני . — הם חייבים לראות בחורבן היהדות האירופאית אסון דומה למה שארע לעמים אחרים , כמחיר שהאנושות צריכה לשלם בעד המלחמה נגד הפאשיזם הבינלאומי . זה צו שאי אפשר בלעדיו למען קיומה של השקפת העולם החילתית הומניסטית . לראות את השואה כפעולת השנאה הבינלאומית נגד עם ישראל , עלול לחתור תחת אמונת האדם בהתקדמות המוסרית של האנושות . אם היהודים נהרגו רק כקורבנות המלחמה נגד הפאשיזם , יש לראות באסונם ערך חיובי , המחזיק את האמונה באנושות הלוחמת בעד עתיד של צדק ויושר לכל העמים . כמו לדתיים הנ"ל , כך לחילוניות הזאת פרשת השואה תמה , ועל כולנו לחזור בתשובה הומניסטית , ולהמשיך לעבוד למען השלום והאחוה הבין לאומיים . לא זו אף לא זו היא דרכנו . השואה לא היתה עונש מן השמים , והיא גם לא היתה אירוע חלקי בתוך המלחמה של האנושות נגד הפאשיזם . היא באה עלינו אך ורק משום שאנחנו יהודים . אף על פי שנתבצעה באכזריות יחידה במינה' היא שייכת לאותה הסדרה של אסונות , שהיו חלקנו במשך כל ההיסטוריה של הגלות , בכוח השנאה הבינלאומית נגדנו . חס וחלילה להאמין שהשואה היתה עונש מן השמים . אכן אני מתפלל ואומר בתפילת מוסף של כל יום טוב : 'מפני חטאינו גלינו מארצנו , ' אך לאורך כל דורות הגלות סבלנו לא מפני חטאינו אלא מפני חטאיהם של העמים שגרנו בתוכם . גם השואה היתה אפשרית מפני שהאנושות עדיין רחוקה כרחוק מזרח ממערב ממימושם של אותם האידיאלים שהיהודי החילוני הומניסטי מאמין ודוגל בהם . האמת היא שלאור 'הישגיה' של האנושות הזאת , לאור המלחמות , הרדיפות , דיכויים וניצולם של חלשים ושל מיעוטים , האכזריות והרצח שמהם מלאה ההיסטוריה של האנושות מראשיתה עד ימינו אנו קשה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר