פתח דבר

עמוד:11

המורים ובפיתוחם המקצועי המתמשך מפתח לשיפור החינוך . למעשה , בכמה מדינות במקום שהמורים ומורי המורים יזכו לתמיכה , הם נתפסים כחלק מהבעיה ... מדיניות הממשלה מתמקדת בהוצאת השליטה מידי המורים ומכשיריהם , וההכשרה מוחלפת בהנחיות וברגולציה . ... אין ספק שעל קובעי המדיניות להעריך הערכה גבוהה הרבה יותר את מורכבות העבודה של מורים , את תרומתן של הכשרה ראויה ושל תמיכה הולמת במורים , ואת חשיבות השמירה על סביבת עבודה שמעודדת ומטפחת התלהבות , מרץ , מחויבות ומומחיות בקרב המורים . 5 הספר שלפניכם משמיע את קולם של אנשי המקצוע בתחום החינוך והכשרת המורים בכל הנוגע לסוגיות מרכזיות בהוראה ובהכשרה להוראה . הוא יוצר פסיפס של התלבטויות ופתרונות שעשויים להאיר את עיניו של כל אזרח משכיל שהחינוך בישראל קרוב ללבו . מאמרי הספר הם פרי עטם של רבים מחברי הפורום "הכשרה להוראה כהכשרה לפרופסיה אקדמית , " שפעל במכון ון ליר בירושלים בסוף שנות התשעים ובשנים הראשונות של שנות האלפיים . הספר מחולק לארבעה שערים ומתקדם מעיסוק בהיבטים כלליים של ההכשרה להוראה לעיסוק בהיבטים מקומיים וספציפיים שלה . הוא נפתח בהתבוננות פילוסופית ונחתם בהתבוננות מעשית . כל מאמר , או כתב עמדה , דן בסוגיה מסוימת בהקשר בינלאומי ובהקשר מקומי ומציע דרכים מוגדרות לקידום ההוראה וההכשרה להוראה בישראל . האם עולה מן הספר תכנית מובנית וסדורה לרפורמה ? על כך ננסה להשיב בפרק המסכם שלו . השער הראשון , "תהליכים ומגמות בהכשרת מורים : רקע היסטורי והשוואת , " סוקר תהליכים ומגמות בתחום ההכשרה להוראה מנקודת מבט עולמית ומציג בחינה היסטורית ממוקדת של תהליכים ומדיניות בהכשרה להוראה בישראל . תמר אריאב מתארת במאמרה את המשבר העולמי בהכשרה להוראה משלוש נקודות מבט : סוציולוגית , פרופסיונלית ומחקרית . ניסיונותיהן של כמה מדינות להתמודד עם מורכבות משבר זה מתבטאים ברפורמות שיושמו בתחום זה , שלהן כמה מאפיינים משותפים : פוליטיזציה , מחסור במשאבים , פעולות חקיקה והידוק הקשר שבין התיאוריה למעשה . ואולם , רבות מן הרפורמות מאופיינות גם בסתירות פנימיות , שהבולטות שבהן לדבריה הן אקדמיזציה מול דה רגולציה והכרה בחשיבות הפיתוח המקצועי מול נקיטת מהלכים לבלימתו . אריאב טוענת כי לפתרונות פשטניים , זולים ומהירים אין סיכוי לחולל שינויים אמתיים , וכי הם גורמים נזק למערכות ההכשרה הקיימות . היא מציעה שמונה אפיקי פעילות , בטענה שנחוצה פעילות רבת ערוצים במענה למשבר רב מקורות . יובל דרור מציג סקירה היסטורית של נושא הכשרת המורים בישראל מאז שנות השישים של המאה ה 20 ועד היום . דרור סוקר את עבודתן של 15 ועדות בנושא ההכשרה להוראה במטרה להשתמש בעבר כ"כלי עזר לקביעת מדיניות להווה ולעתיד . " הוא חושף את המשותף להמלצותיהן של הוועדות שנסקרו ודן ביישומן החלקי . לאחר מכן , דרור ממפה את הרפורמות שהציעו הוועדות במטריצה שעשויה לשמש כלי עבודה בידי מקבלי ההחלטות . כפי שעולה מן המטריצה , יש להתקדם בשני מסלולים מקבילים : לשפר את Educational Research Association , 2001 . pp . 793-794 Handbook of Research on Teaching , 4 lh edition , Washington D . C .: American J . Calderhead , ' ? International Experiences of Teaching Reform" , in V . Richardson ( ed . ) . . 5

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר