דבר עורך הסדרה

עמוד:7

דבר עורך הסדרה בכל הנוגע למימוש הרעיון של חינוך לכול , טרם נמצא תחליף ארגוני לבית הספר ולשילוש מורה-כיתה-שיעור . וכל עוד ילדים ילמדו בבתי ספר , אישיות המורה , המעמד החברתי והמקצועי , איכות ההכשרה והמוטיבציה המניעה את העבודה החינוכית - כל אלו יוסיפו להיות גורמים חשובים בקביעת איכות החינוך . כדי להגיע למסקנה הזאת אין נחוצים דוחות או מחקרים כלשהם . לא קשה לזהות את הבעיות במערכת החינוך , ואף לא להציע דרכים לפתור אותן ; שוררת הסכמה רחבה למדי הן באשר לבעיות והן באשר לפתרונות . נראה שהקושי העיקרי הוא בהפיכתה של מדיניות ראויה לעשייה פדגוגית מתמשכת , בידיעה שאת הפרות יהיה אפשר לקטוף רק כעבור שנים . בעיה זו היא פוליטית וכלכלית בעיקרה , ולא מינהלית . אנו סבורים שהגיע הזמן שיתייחסו אל ההשקעה בחינוך בכלל , ובהכשרת המורים בפרט , כאל השקעה בקרן המניבה תשואות בטווח הרחוק ולא כאל חשבון עובר ושב . הספר משכר ההוראה : ל קראה הכשרת מורים מתו קנת , בעריכת דרורה כפיר ותמד אריאב , הוא השלישי בסדרת הספרים מדיניות חינוך ופדגוגית , שמטרתה לבחון את הקשר ( או הנתק ) בין תהליכי קביעת המדיניות ובין העשייה החינוכית . קדמו לו הספרים לקראת מהפכה בחינוך ? בעקבות כנס ון ליד לחינוך על "שום דוח דוברת , בעריכת דן ענבר ( 2006 ) מקצועות לימוד במבחן.- חלופות להוראה הקונבנציונלית בבית הספר , בעריכת דוד גורדון , ( 2006 ) שניהם בהוצאת מכון ון ליר בירושלים והקיבוץ המאוחד . הספר הרביעי בסדרה יוקדש לתופעת התמוססותה של האחריותיות בחינוך . הספר שלפנינו מבטא את החשיבה ואת הניסיון של מיטב המומחים בתחום הכשרת המורים בישראל . המאמרים המקובצים בו משקפים את הפער הקיים בין הבנת המדיניות הראויה בתחום זה ובין היכולת לתרגמה לשפת המעשה הפדגוגי , ומציעים דרכים מעשיות לגשר עליו . ראוי להדגיש כי ספרי הסדרה אינם בבחינת "סוף פסוק ; " הם מבקשים לפתוח שיח ציבורי ומקצועי ומעודדים את המשך שיתוף הפעולה לטובת החינוך . אם אסופת מאמרים זו תתרום לקידומו של השיח הציבורי בנושא הכשרת מורים ולהרחבת מעגל המשתתפים בו , באנו על שכרנו . דן ענבר אוקטובר 2008

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר