פתח דבר

עמוד:9

והאיסלם קבעו בה גם הם מרכז רוחני לדתם בעקבות היהדות , ובשל הרצון לשלוט בה נלחמו אלה באלה ושפכו את דמם במסעי הצלב . אך כל זה אינו נחלת העבר בלבד , ירושלים היא מוקד מאבק גם היום . העיר שהיום היא הגדולה בערי ארץ-ישראל ואחת מערי הבירה הגבוהות בעולם , מעל פני הים , משמשת גם היום מקום מקודש לשלוש הדתות שינקו את מקורותיהן מן התנ"ך . כארבעה קילומטרים מצפון לירושלים העתיקה נמצאת גבעת שאול ( כנראה תל אל-פול , ( עיר הבירה של המלך הראשון בישראל - שאול . סמוך לה נמצאת הרמה ( כנראה א-רם , ( מקום לידתו ומגוריו של שמואל הנביא , השופט האחרון שהמליך את שני המלכים הראשונים של עם ישראל . בצפון האזור נמצאת בית-אל ( ביתין , ( המקום שבו חלם יעקב את חלומו על המלאכים העולים ויורדים ובו הציב ירבעם את אחד מעגלי הזהב כנגד העיר ירושלים . ניתן אפוא לקבוע כי המרחב הגאוגרפי של ספר הספרים משתרע בעיקר בין שכם לבאר שבע ובמרכזו אזור הרי יהודה . למרות נתוניו הטבעיים הלא נוחים של חבל ארץ זה הוא משמש מוקד שעליו נשענת האמונה המונותאיסטית העולמית , כאן מוכח שכוחה של האמונה גובר על התנאים הטבעיים . אין תמה אפוא שדווקא חבל ארץ זה יעמוד במרכז הדיון של ספר זה . ייחודו של התנ"ך האם יש הסבר רציונלי לכך שהיצירה היחידאית שעברה את שלבי גיבושה הסופיים בעיקר בהרי יהודה , פרצה מהתחום הצר של הרי יהודה אל מרחבי העולם ? מה יש ביצירה זו המרתקת מאות מיליוני אנשים מאוסטרליה שבדרום ועד צפון אירופה , מיפן שבמזרח ועד אמריקה שבמערב ? מה מביא אנשים רבים כל כך לעסוק בספר זה כמקור ללימוד היסטוריה , כספר הדרכה דתית ומוסרית , כמקור לנחמה לקשיי היום יום או כמושא לביקורת נוקבת על גיבוריו ועורכיו . בד כבד משמשת יצירה מופלאה זו למחקר של חוגים אקדמיים המפשפשים בכל אות ובכל תג שלה . מדוע הפך לאחרונה התנ"ך למעין 'סדין אדום' המעורר אנשים לא מעטים לנסות ולקעקע את אמינותו ההיסטורית ? נדמה שההסבר לכך אינו רציונלי , מסתבר שהתנ"ך נוגע בנימים נסתרים בנפש האנושית ואינו מאפשר לה להישאר אדישה כלפיו . יש הנרתעים מלגשת אל התנ"ך בשל חשש קמאי מפני אמת גדולה , יש המתמסרים לקריאת התנ"ך ומחפשים עצה ומזור בין דפיו , יש הלומדים ומעמיקים ביצירה מהיבטים היסטוריים וגאוגרפים , יש המתמקדים במאפייניה הספרותיים , ויש העוסקים בצדדים ההלכתיים והמחשבתיים . לכולם

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר