פתח דבר

עמוד:8

אני תקווה שספר זה ימלא את ייעודו , יקרב את הארכאולוגיה ללומדי התנ"ך ויעמידה ככלי עזר ראשון במעלה להבנת הראליה של התקופות המקראיות . בד בבד יעמיד את המקרא במקומו הראוי בעיקר בעיני מי שפוסח על שתי הסעיפים . מדוע דווקא הרי יהודה ? הרי יהודה פשוטים במבנה הגאוגרפי שלהם ומבודדים מהאזורים השכנים . הם משתרעים על פני אזור גבוה המגיע לכ1000- מ' מעל פני הים ( באזור חברון ) ומוקפים ממזרח ומדרום במדבריות : מדבר יהודה והנגב . זהו אזור טרשי והפוטנציאל החקלאי שלו מצומצם ודל . פרשן המקרא הגדול רבי שלמה יצחקי ( רש"י ) ציין : 'אין לך טרשין בארץ ישראל יותר מחברון' ( רש"י : ד"ה שבע שנים , במדבר יג , כב , ( והרי זה פלא , דוקא ב1600- קילומטרים מרובעים אלה של טרשים גובשה דמותו של עם ישראל ושל הדתות המונותאיסטיות שינקו ממנו . חלק גדול מהאנושות רואה באזור זה את צור מחצבתו הרוחני ובמשך דורות רבים מוכנים היו רבים להקריב את נפשם למענו . שלושה מוקדים עיקריים בחבל ארץ זה , המרוחקים רק כמה עשרות קילומטרים זה מזה , הם מוקד להתעניינות העולם ו חברון , בית-לחם וירושלים . מצפון להם עוד שלושה מוקדים משניים : בית אל , שילה ושכם . בחברון ישבו האבות והאמהות : אברהם יצחק ויעקב , שרה רבקה ולאה , ובה נקברו . שליחותו של יוסף מחברון לשכם לדרוש בשלום אחיו , הובילה לגלות מצרים . חברון הייתה עיר הבירה הראשונה של דוד . סמוך לבית לחם שמצפון לחברון נקברה רחל , בבית לחם חיה רות המואביה , ובה נולד דוד מייסד שושלת המלוכה בישראל . מעל כולם מתנוססת ירושלים , העיר עליה מלך מלכי צדק מלך שלם 2 הכהן לא-ל עליון ( בראשית יד , יח . ( סמוך לה בהר המוריה נעקד יצחק , בה נקבעה בירתו המדינית ומרכזו הרוחני של עם ישראל . בירושלים פעל הנביא ישעיהו , בענתות הסמוכה נולד הנביא ירמיהו ובתקוע שמדרום חי הנביא עמוס . אל ירושלים חזרו גולי בבל ובה פעלו עזרא ונחמיה ; מאז ועד היום נושא אליה עם ישראל את עיניו , אם במעשים אם בתפילות . על אף החורבנות והגלויות משמשת ירושלים כבר יותר מאלפיים וחמש מאות שנה מרכזו של העם . הנצרות 2 זיהויה של שלם עם ירושלים מבוסס על הפסוק t 'ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון' ( תהילים עו , ג . (

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר