מחויבות יהודית בעולם מודרני : הרב חיים הירשנזון ויחסיו אל המודרנה

עמוד:7

יהדות ישראלית להיות יהודי פירושו ליטול חלק בקהילה שהעבר הוא יסוד מכריע בכינונה . זהות , תרבות , תודעה , דת ופרקטיקות יהודיות הן בעלות עומק היסטורי שראשיתו בעבר הרחוק . יהודי הוא חבר בקהילה היסטורית . להיות ישראלי פירושו להשתייך לקהילה המכוננת על ידי ההווה במקום נתון - ישראל . ישראליות מכוננת בעיקר על ידי המקום ; העומק הזמני שלה רזה . הזמן הישראלי , במושגים היסטוריים , הוא עול ימים . הזמן היהודי והזמן הישראלי נראים כבלתי מתואמים . המשקל המכריע בקיום היהודי מצוי במסורת העבר הנושאת את מלאות הקיום היהודי . לעומת זאת , הזמן הישראלי הוא זמן ההווה , שפניו מופנות אל העתיד . החוויה הישראלית מתגלמת בתחושה של תנועה , שינוי ועיצוב מתמידים . החוויה היהודית מתגלמת בתחושה של כפיפות , המשכיות והכרה בכוח המחייב של העבר . העדר התיאום עלול להתגלם בתחושה של מתח , סתירה וקרע בין יהודי לבין קיום ישראלי ; בין זהות ותרבות יהודית לבין זהות ותרבות ישראלית . סדרת הספרים "יהדות ישראלית" נועדה לחשוב מחדש על מתח זה . הסדרה איננה עוסקת בתיעוד העבר או ההווה אלא בקשרים שביניהם ובאפשרויות המפרות והמעשירות שעולות מקשרים אלו . ההפריה היא דו כיוונית : העבר הוא עוגן שממנו ההווה מתעצב ושואב ; ההווה מספק פרספקטיבות חדשות לקריאה של העבר . עניינה של הסדרה הוא ב"מיזוג האופקים" שבין הזמן היהודי והזמן הישראלי . • • דוד זוהר מציג לפנינו את משנתו הדתית של הרב חיים הירשנזון , שפעל בראשית המאה העשרים . משנתו של הרח"ה מתמודדת באופן מקורי ונועז עם אתגרי המודרנה ועם הבעיות המורכבות אשר מציבה הקמת מדינה יהודית מודרנית בפני ההלכה . על פיה , ניתן לקומם חיים יהודיים מלאים תוך כדי הענות ופתיחות לעולם המודרני , שכן יש בהלכה מנגנונים פנימיים המאפשרים את התאמתה לצורכי החיים המשתנים . לדידו של הרב הירשנזון , היהדות מחייבת את המאמין להיות נטוע , בו זמנית , בעולם המסורת ובעולם המודרני , על מכלול הקשריו התרבותיים , החברתיים ,

הקיבוץ המאוחד

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר