ב. ארבע דרכים להבנת המונח קבע

עמוד:13

האורבת לעושה תפילתו קבע . ההסבר הרביעי לדברי רבי אליעזר מעורר תמיהה לא מעטה בקרב המעיינים . לפי הסבר זה העושה תפילתו קבע הוא "כל שאין מתפלל עמ דמדומי חמה , " ומכאן שהזמן הראוי לתפילה הוא "דמדומי חמה , " כלומר שעת הנץ החמה בבוקר השכם . לפי זה ראוי שכל מתפלל ינהג להתפלל בכל יום בשעת דמדומי הבוקר , אולם דבר זה תמוה עד מאוד , שהרי אין לך עשיית התפילה קבע יותר מהתאמתה לשעה קבועה כלשהי , ותהיה זו שעת הדמדומים הנחשבת כשעת רצון או כל שעה קבועה אחרת . רש " י , שהבחין בקושי , מפרש כאן בלשון זו : "שאינו מתפלל עם דמדומי חמה - והיינו לשון קבע , תפילתו עליו חוק קבוע לצאת ידי חובה ואינו מקפיד לחזר אחר שעת מצווה ועת רצון . " פירוש זה משוה לדברי רבי אליעזר משמעות חדשה ומהפכנית : אכן , התפילה הרצויה מתקיימת בשעה הקבועה שהיא עת רצון , ועל המתפלל להתאמץ בדבר ולעשותו בזמן הראוי והנכון . ודווקא מאמץ זה להגיע לזמן הקבוע הוא שמוציא את התפילה מידי שגרת הקבע השלילית שלה .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר