הקדמה

עמוד:ב

ולהבין אותה , אולם במקום הקבלה מבית המדרש של רבי יצחק לוריא - האר"י הקדוש , שהיא פסימית בהליכותיה , מתוך הרגשת המשבר בבריאת העולם והכשלון בבריאת האדם , הרי החסידות עשתה את הקבלה לאופטימית , כי לפי תורת הבעש"ט , בריאת העולם לא היתה באוירה של משבר , בדיסהרמוניה , אלא בתכנון מכוון , בהרמוניה . האדם מישראל הוא "שותף" של הבורא בבריאת עולם יפה יותר , קדוש יותר . מכאן שעל אדם מישראל להיות בשמחה תמיד . הבעל שם טוב- בישר לעולם כולו , ומכאן קשריו הטובים אפילו עם שודדים , שבנפש האדם , כל אדם , יש שורש אלקי שהוא כולו טוב ויש להשרישו לתהלוכות האדם . לא רק האריסטוקרטיה המלכותית או העשירה - היא המקיימת את העולם , אלא קובע הכלל של "רחמנא ליבא בעי" - אלהים מחפש את הלב ווהו הקובע . הבעל שם טוב קידש את רעיון השמחה . אלקים אוהב אנשים שמחים . אדם , בעיקר זה מישראל , חייב תמיד להיות להיות בשמחה ואם לא בא לו להיות שמח , מותר לעשות זאת באמצעים מלאכותיים ע"י שתיה משקאות חריפים , סעודה או ריקוד . ענוה , צניעות , טהרה הם המובילים את האדם לעבר רוח הקודש , לעבר עשיית מופתים ופעילות בלתי טבעית , מעל לשכל ומעל לטבע . מייסד החסידות ראה בתנועה שהוא מקים תנועה המקרבת את הגאולה . כך היא גם הבטחתו של משיח לרבי ישראל בעל שם בפגישתו אתו בעולם העליון - פגישה המתוארת ע"י הבעש"ט במסמך מקורי שנכתב ע"י הבעש"ט בעצמו . אכן , מפתיעה מאד העובדה שלאחר הקמת מדינת ישראל ומלחמת ששת הימים , פורחת התנועה , ונפרט : כל ספר חסידי שנדפס אי פעם נדפס מחדש במהדורות מפוארות ובהשלמות ; כתבי יד חסידיים - מהם בעלי חשיבות מדעית עצומה - מתגלים לפנינו , ספרים חדשים במקצוע החסידות נדפסים חדשות לבקרים - ספרי מקור וספרי מחקר - דיינו אם נציין שעל הבעש"ט בעצמו פורסמו בשנים האחרונות שלשה ספרים

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר