קולוניאליות והמצב הפוסטקולוניאלי

עמוד:9

קולוניאליות והמצב הפוסטקולוניאלי יהודה שנהב הקולוניאליזם הוא מושג מודחק בדיון בחברה הישראלית . חוקרי החברה הישראלית אינם אוהבים לתאר את המציאות הישראלית בשפה השמורה בדרך כלל לביקורת החברות הקולוניאליות המסורתיות , כגון בריטניה , הולנד או צרפת . האנתולוגיה המונחת לפניכם מציעה טקסטים מתורגמים וטקסטים מקוריים , שבאמצעותם ניתן יהיה למלא את החסר ולדון ברלוונטיות של הדיון הקולוניאלי להקשר הישראלי . רלוונטיות זו מוצאת את ביטויה כיום בתחומים שונים , כגון המשך הכיבוש הישיר של ישראל בימים אלה בפלסטין ( בהגדרתה הפוליטית הנוכחית בשטחי הגדה המערבית ועזה ;( מבנה שוק העבודה ומעמדם של מהגרי העבודה ה"גלובליים" בתוכו ; מעמדם האזרחי והפוליטי של הפלסטינים אזרחי ישראל ; המרחב הישראלי והזיקה בינו לבין שאלת פלסטין של 1948 ושאלת זכות השיבה ; מדיניות פיזור האוכלוסין והרכב הערים הראשיות ועיירות הפיתוח ; הקשר בין דת לחילוניות בלאומיות הציונית ; או הקשר בין מעמד , מגדר , עדתיות וצבע בישראל . הטקסטים המובאים כאן מבקשים להשיב את המודחק הקולוניאלי אל קדמת הדיון , תוך דיאלוג עם המחקר הפוסטקולוניאלי בתחומים כגון היסטוריה , אנתרופולוגיה , ספרות , אמנות , סוציולוגיה , גיאוגרפיה ופוליטיקה . למושג פוסטקולוניאליזם כמה משמעויות המשתנות בהקשרים פרשניים שונים . חשוב להבהיר כבר בראשית דבריי , שהשימוש שאני עושה כאן במושג פוסטקולוניאליזם אינו מבקש להציע שתם עידן הקולוניאליזם , כפי שאחדים מפרשים זאת . להפך , אני משתמש בו כמושג מרחיב , הרלוונטי הן לחברות שבהן מתקיימת שליטה קולוניאלית צבאית ישירה והן לחברות שהשתחררו ממנה ( או השתחררו לכאורה . ( המושג פוסטקולוניאליזם , בהקשרו זה , מבקש לחשוף את מבנה העומק של המציאות הקולוניאלית או של ההיסטוריה הקולוניאלית , כפי שהן מוטמעות בתרבות , בפרקטיקה ובתודעה של חברות רבות , בהן החברה הישראלית . במובן זה אפשר לייחס למושג לפחות שתי הוראות שונות , אך משלימות . בהוראה ראשונה ניתן להתייחס אל התחילית "פוסט" כאל קטגוריה של זמן , הבאה לתאר את העידן שהחליף את הכיבוש הקולוניאלי הישיר . התחילית "פוסט" מסמנת רגע היסטורי , בין 1945 ל , 1955 שנתפס אז כתחילתו של תהליך הדה קולוניזציה . השאלה המרכזית המונחת על סדר היום , על פי פרשנות זו , היא כיצד מתארגנות הפוליטיקה , התרבות , הכלכלה והחברה בקולוניות לשעבר לאחר השחרור הלאומי ונסיגתה של המדינה הקולוניאלית האירופית . על פי גישה זו , גם בעידן החדש שלאחר סיום הכיבוש הישיר , נותרות החברות תחת השפעתה של החוויה הקולוניאלית , הנצרכת בתודעה ובפרקטיקות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר